درحالی که به آغاز جام جهانی ۲۰۱۴ نزدیک میشویم طرح یوزپلنگ نقش بسته شده روی لباس تیم ملی ایران خبر ساز شد؛ چنانکه گفته میشود شرکت آلمانی که قرارداد طراحی این لوگو را بر عهده داشته بر سر همه کلاه گذاشته اما فدراسیون فوتبال از این امر اظهار بیاطلاعی میکند.
خبرگزاری میراث فرهنگی – گردشگری – ماجرای نقش بستن طرح یوز ایرانی روی لباس تیم ملی که از تابستان سال گذشته کلید خود این روزها با نزدیک شدن به آغاز بازیهای جام جهانی شکل دیگری به خود گرفتهاست.
برخی معتقد هستند که “آل اشپورت” و مدیر آلمانی آن کلاه بزرگی بر سر فدراسیون فوتبال گذاشته و برخی دیگر تمام قد از این شرکت دفاع میکنند و از قراردادی سخن میگویند که بین فدراسیون فوتبال و این شرکت آلمانی بسته شدهاست.
به گزارش CHN، نخستین جرقههای ایده درج طرح یوزپلنگ بر روی لباس تیم ملی در کارگروهی که ۶ تیرماه سال جاری در یزد برگزار شد خرده شد. در آن روز فعالان گردشگری و محیط زیست بر آن اعتقاد بودند که حضور تیم ملی ایران در جام جهانی ۲۰۱۴ برزیل فرصت خوبی است تا بتوان از آوردگاه جام جهانی برزیل استفاده کنیم و برای حفاظت از یوز ایرانی تبلیغ انجام دهیم. این تقریبا شبیه تجربهایست که بسیاری از کشورهای دنیا داشتهاند.
اینگونه بود که طرح یوز ایرانی بدون چنگ و دندان طراحی و برای تایید راهی فیفا شد اما با انتشار نامهای که گفته میشد از سوی فیفا ارسال شدهاست طرح مورد نظر خلاف بند ۷ ماده ۱۱ آیین نامه مربوط به وسایل بازیکنان مصوبه هیات رییسه فیفا عنوان شد.
پس از انتشار این خبر، “علی کفاشیان” رییس فدراسیون فوتبال در مصاحبه های خود درخصوص رد یا پذیرش طرح یوز از سوی فیفا خبر داد: «تا کنون هیچ مخالفتی با این موضوع صورت نگرفته است. این نماد روی لباس ملی پوشان چاپ میشود. ما این لباس را به فدراسیون بین المللی فوتبال (فیفا) فرستادیم و آنان نیز آن را تایید خواهند کرد.»
در نهایت روز ۱۲ بهمن ماه از لباس تیم ملی ایران برای شرکت در بازیهای جام جهانی ۲۰۱۴ و طرح یوزپلنگ نقش بسته شده روی آن رونمایی شد و در کمال تعجب شاهد طرحی جدید از یوز ایرانی بودیم. طرحی که نه توسط کارگروه یوز و نه توسط هیچ طراح ایرانی دیگری بلکه توسط شرکت آل اشپورت که یک شرکت آلمانی است انتخاب شدهبود.
«آرش نورآقایی» که از او به عنوان ایده پرداز نقش بستن طرح یوز ایرانی بر لباس تیم ملی نام برده میشود با اشاره به طرحی که از سوی کارگروه حمایت از یوز پلنگ آسیایی معرفی شدهبود به CHN گفت: «کارگروه حمایت از یوزپلنگ آسیایی وقتی روی طرح کار میکرد که هنوز امید چندانی به نقش بستن تصویر یوزپلنگ بر روی تیم ملی نبود. ما در آن زمان تحت فشارهای بسیار زیادی بودیم با این وجود کار کردیم و بی محبتیها را نادیده گرفتیم. شخصا از طرف فدراسیون و دیگران تحت فشار بودم که زودتر عکسهایی از یوزپلنگ و حتی طرح را برایشان ایمیل کنم. از طرفی سوتفاهمهایی با برخی از دوستان گرافیست و طراح داشتیم. به هر حال و با هزار دغدغه ما طرح را آماده کردیم و آن را به دست فدراسیون رساندیم.»
او ادامه داد: «در روز ۱۲ بهمن هم از طرح ما رونمایی شد و هم از پیراهن تیم ملی. با تعجب دیدیم که اصلا تصویر روی پیراهن طرح ما نیست. کسی هم هرگز به ما نگفت که آن طرح از کجا آمده. برای جلوگیری از حاشیه سازی، به طرح تن دادیم. فقط تذکر دادیم که طرح فعلی پر رنگ تر باشد. گفتند پررنگ تر میکنیم.»
نورآقایی با تاکید برآنکه با وجود وعدههای مسئولان درخصوص استفاده از طرح یوز در بستههای فرهنگی و سایر بحثهای تبلیغاتی تیم ملی هرگز از طرح کارگروه هیچ استفاده خاصی نشد اظهار کرد: «نمی دانم پس چرا از آن طرح رونمایی کردند؟ اینگونه به نظر میرسد که فدراسیون فوتبال نمیخواست مساله یوز پررنگ باشد. این را جایی رسما به ما گوشزد کرده بودند. در چنین شرایطی است که هرگز از آن ایده سخنی به میان نیامد. هرگز طرح کارگروه مورد حمایت قرار نگرفت.»
این فعال گردشگری و محیط زیست در ادامه به این نکته اشاره کرد که این ایده می توانست جایگاه ایران را از لحاظ مسئولیت زیست محیطی و همچنین مشارکت خودجوش مردمی در مکان بسیار ارزشمندی قرار دهد، حتی منجر به یک اتفاق مالی برای حفاظت از یوزپلنگ و نهایتا محیط زیست این کشور شود.
نورآقایی افزود: «تمام این موارد درحالی مطرح میشود که با دیدن شباهتهایی که بین تصویر یوز پلنگی که گفته میشود توسط آل اشپورت طراحی شده و تصویری که در سایت
http://www.canstockphoto.com/leopard-9027059.html وجود دارد این احتمال در ذهن بوجود میآید که کلاه بزرگی بر سر فدراسیون فوتبال رفته است.»
او با اشاره به آنکه اگر خبرهای مطرح شده در رسانهها واقعیت داشته باشند و آل اشپورت طرح یوز را از این سایت خریداری کردهباشد باید پاسخگوی ملت ایران باشد گفت: «اگر این کار انجام شدهباشد سازمان محیط زیست و میراث و گردشگری باید مدعی توجه به این مهم شوند تا بررسیهای لازم انجام شود.»
به گزارش CHN، در سایت فوق، طرح یوز مورد نظر برای فروش گذاشته شدهاست. در واقع برای دریافت این عکس در سایز کوچک، ۵ دلار، برای سایز متوسط ۵ دلار، برای سایز بزرگ ۷ دلار و برای سایز خیلی بزرگ ۸ دلار میتوان هزینه کرد. در این بخش نوشته شده که برای دریافت تصویر در سایزی که بتواند هر نوع چاپی را جواب دهد ۱۲ دلار قیمت تعیین شده است.
نکته جالبتر آنکه ، طرح یوزپلنگ ۲۲ مارچ ۲۰۱۲ برابر با سوم فروردین ۹۱ روی سایت برای فروش اضافه شده است و این در حالی است که ایران هنوز بازیهایش را در مرحله مقدماتی جام جهانی ۲۰۱۴ برزیل شروع نکرده بود و دو ماه به این رقابتها باقی بود.
در این میان «محمدرضا ملامحمد» رییس کمیته فرهنگی و مسئولیت های اجتماعی فدراسیون فوتبال با اعلام بی اطلاعی درخصوص انتشار اخباری مبنی بر آنکه آل اشپورت آلمان طرح یوزپلنگ ایرانی را از روی یک سایت طراحی آنلاین خریداری کرده و پول زیادی هم بابت آن خرج نکرده است به خبرنگار CHN گفت: « من از وجود چنین سایتی خبر ندارم. دنبال کردن این حرفا در زمانی که تیم ملی آماده حضور در جام جهانی میشود جز حاشیه سازی چیز دیگری در بر ندارد. راجع به این قضیه نیز نه تنها فکر نمیکنم بلکه مهم هم نیست.»
او با تاکید برآنکه طرح یوز پلنگ نقش شده روی لباس تیم ملی همان یوزپلنگ ایرانی است که توسط آل اشپورت طراحی شدهاست و آنچه درخصوص منتشر میشود شایعه است تصریح کرد: «آل اشپورت برای طراحی و تولید پیراهن تیم ملی ایران با فدراسیون فوتبال قرارداد دارد و در واقع طراحی یوز ایرانی برای نقش بستن روی لباس تیم ملی از جمله تعهدات آل اشپورت بودهاست . تاکنون بیشتر لباسهای تیم ملی توسط این شرکت آلمانی طراحی و تولید شدهاست و مشکلی هم نداشتیم.»
به گزارش CHN، تمام این امر در حالی عنوان میشود که بازی کنان تیم ملی از نامرغوب بودن جنس لباس هایشان گله مند هستند.
به گفته ملامحمد، برای طراحی یوز ایرانی نه تنها طرحها و عکسهای یوز ایرانی برای شرکت آل اشپورت ارسال شدهاست بلکه دو طرحی که توسط کارگروه یوز طراحی شدهبودند نیز برای آنها ارسال شدهبود.
رییس کمیته فرهنگی و مسئولیت های اجتماعی فدراسیون فوتبال معتقد است طرحی که توسط آل اشپورت طراحی شدهاست از تلفیق عکس یوز و طرحی است که در کارگروه یوز طراحی شدهاست و آل اشپورت این طرح را طراحی کردهاست نه آنکه از جایی به صورت آماده خریداری کردهباشد. در این میان دست طراح آل اشپورت برای انجام این کار باز بود و طبیعی است که به واسطه نقش بستن روی لباس کمی متفاوت باشد.
ملامحمد با اطمینان خاطر تاکید کرد که طرح یوز توسط آل اشپورت طراحی شده و حتا احتمال عمل نکردن آل اشپورت به تعهداتش را نپذیرفت و قاطعانه گفت: «با اگرها کاری نداریم چراکه آل اشپورت میگوید که این طرح را طراحی کردهاست.»
به گزارش CHN، هرچند با نزدیک شدن به آغاز بازیهای جام جهانی ۲۰۱۴ دغدغه فدراسیون فوتبال برای آمادگی تیم ملی بیشتر میشود اما آیا باید به سادگی از کنار اخباری که در خصوص لباس تیم ملی منتشر میشود گذر کرد.
شباهتهای موجود بین تصویری که برای فروش گذاشته شده و تصویری که روی لباس تیم ملی نقش بسته این سئوال را بوجود میآورد که آیا مردم ایران حق ندارند بدانند که لباسی که بر تن تیم ملیاشان است چگونه طراحی شده و آیا شرکت آلمانی بر سر ملت ایران کلاه گذاشته یا نه؟
شاید نیاز باشد باز تاکید کنیم که یکی از اهداف اولیه نقش بستن طرح یوز ایرانی بر لباس تیم ملی ایران، جریان سازی و فرهنگسازی حفاظت از یوز پلنگ آسیایی بودهاست.