تاریخ : دوشنبه, ۱۹ آبان , ۱۴۰۴ Monday, 10 November , 2025

الحاق فرودگاه رشت به منطقه آزاد گامی دیگر برای توسعه تجارت

  • کد خبر : 4340
  • 29 اردیبهشت 1393 - 21:20

مجموعه فرودگاه بین المللی سردار جنگل رشت بر اساس تصمیم دولت به منطقه آزاد انزلی پیوست تا حلقه های ترانزیتی این منطقه کامل شود.

هم اکنون ۹ سال از فعالیت منطقه آزاد انزلی می گذرد و همواره مسئولان به فکر پر کردن ظرفیت های خالی این منطقه بوده اند تا  چرخه های توسعه اقتصادی استان با شتاب بیشتری حرکت کند.

شتابی که به گفته کارشناسان می تواند در افزایش اشتغال و سرمایه گذاری داخلی و خارجی و حضور بیشتر تجار  و بازرگانان خارجی در گیلان تاثیر گذار باشد.

با توجه به اهمیت موضوع خبرنگار خبرگزاری مهر به میان مردم و فعالان اقتصادی و تجاری رفته تا نظر و دیدگاه آنان را در این زمینه جویا شود.

یک شهروند از انزلی به مهر می گوید:  الحاق فرودگاه رشت به منطقه آزاد انزلی یک حرکت امید آفرین در توسعه استان تلقی می شود.

ارسلان محمدی افزود:  منطقه آزاد انزلی نقش مهمی در تامین درآمدهاى ارزى از طریق ایجاد ارزش افزوده و همچنین ارتقا و توسعه فعالیت‌ هاى تولیدى با جهت‌گیرى صادراتى از سوی سرمایه‌گذارى‌ هاى خارجى و داخلى دارد.

وی اظهارداشت: منطقه آزاد تجاری صنعتی انزلی کلید توسعه و یک امتیاز و فرصت بی‌ نظیر برای توسعه منطقه و استان است.

این شهروند انزلیچی به مهر می گوید: فرودگاه ها از با ارزش ترین زیر ساخت های جوامع پیشرفته محسوب می شوند و به دلیل برخورداری از پتانسیل های مختلف در رشد اقتصادی کشورها و کمک به ایجاد توسعه پایدار نقش مهمی دارند.

الحاق فرودگاه رشت به منطقه آزاد انزلی یک حرکت امید آفرین تلقی می شود

وی ادامه داد: ارزش و اهمیت فرودگاه ها در دنیای امروز به حدیست که برخی کارشناسان، فرودگاه ها را لوکوموتیو اقتصادی هر کشور توصیف می کنند و وجود فرودگاه های پررونق و کارآمد را عامل رشد اقتصادی و توسعه‌ پایدار می دانند.

یک فعال اقتصادی هم به مهر می گوید: الحاق فرودگاه رشت به منطقه آزاد انزلی نقش برجسته ای در جذب سرمایه گذاران و گردشگران خارجی دارد.

محمد علی کاظمی افزود:  هم اکنون در بحث ورود و خروج کالا تجار و بازرگانان در منطقه با مشکل مواجه هستند که با الحاق فرودگاه رشت به منطقه آزاد انزلی این مهم تسهیل می شود.

وی اظهارداشت: وجود فرودگاه در مناطق مختلف تاثیرات مستقیم و غیرمستقیم فراوانی بر اقتصاد دارد که اشتغالزایی، کمک به رونق و توسعه صنعت گردشگری و رونق صنایع و خدمات وابسته از مهمترین این مزیت ها است.

این شهروند گیلانی ادامه داد:  فرودگاه سردار جنگل رشت به منطقه آزاد انزلی پیوست تا گامی دیگر برای توسعه این منطقه برداشته شود.

به هر حال سازمان منطقه آزاد انزلی جزء هفت منطقه آزاد کشور و نزدیکترین منطقه به پایتخت ایران است که چند روزیست که فرودگاه دار شده است.

دولت در جلسه اخیر هیئت وزیران مصوب کرد ۲۲۳  هکتار محوطه فرودگاه رشت به منطقه آزاد انزلی ملحق شود.

مدیر عامل منطقه آزاد انزلی در این باره می گوید: با توجه به اینکه فاصله منطقه آزاد تجاری – صنعتی انزلی به فرودگاه رشت بسیار نزدیک است ایده الحاق فرودگاه به منطقه آزاد با حمایت دولت پیاده سازی شد.

رضا مسرور با بیان اینکه پذیرش گردشگر خارجی بدون اخذ ویزا در منطقه آزاد امکان پذیر است، افزود: با توجه به اینکه در محدوده منطقه آزاد هیچ گونه ویزایی نیاز نیست بنابراین گردشگرانی که از فرودگاه رشت راهی منطقه مزبور می شوند، بصورت ترانزیت این کار صورت می گیرد.

وی با بیان اینکه با الحاق فرودگاه بین المللی سردار جنگل به محدوده منطقه آزاد انزلی اقتصاد و صنعت گردشگری استان توسعه می یابد، اظهارداشت: با پیگیری های صورت گرفته و بر اساس تصویب نامه هیئت وزیران مجموع محدوده ۲۲۳ هکتاری فرودگاه بین المللی سردارجنگل رشت به محدوده منطقه آزاد انزلی الحاق شد.

کمبود زمین مهمترین مانع منطقه آزاد انزلی برای جذب سرمایه گذار است

مدیر عامل منطقه آزاد انزلی گفت: با توجه به مزایا و معافیت های قانونی منطقه برای حضور گردشگران خارجی و فراهم شدن امکان حضور بدون ویزای سرمایه گذاران، نیروهای متخصص و استادن دانشگاه های بین المللی برای حضور در محدوده منطقه آزاد انزلی، زمینه توسعه دانش فنی و دانشگاهی در استان مهیا می شود.

وی تاکید کرد: کمبود زمین مهمترین مانع این سازمان برای جذب سرمایه گذار است چراکه در صورت نبود زمین قابل واگذاری، فضا و مکانی برای بهره گیری از مزایا و معافیت های منطقه برای حضور و فعالیت سرمایه گذار وجود ندارد.

مسرور در ادامه مهمترین هدف سازمان متبوع خود را برای اضافه کردن فرودگاه به محدوده منطقه آزاد انزلی توسعه اقتصادی گیلان اعلام کرد و اظهارداشت: با اضافه شدن فرودگاه بین المللی سردار جنگل به محدوده این منطقه علاوه بر تقویت اشتغال و سرمایه گذاری در منطقه و استان شاهد تکمیل حلقه های ترانزیت هوایی بین المللی منطقه آزاد انزلی و اعمال مزایای قانونی این منطقه در فرودگاه خواهیم بود.

وی رویکرد این سازمان را تعامل با تمامی دستگاه های استان به منظور هم افزایی عنوان کرد و افزود: از ظرفیت های فراوان موجود در کشورهای حاشیه دریای خزر باید از طریق افزایش تعداد پروازهای بین المللی این فرودگاه، به منظور توسعه صنعت گردشگری استان و کشور بهره برد.

مسرور با اشاره به اینکه الحاق فرودگاه سردارجنگل از الزامات توسعه منطقه آزاد انزلی بود، اظهار داشت: فرودگاه یک زیرساخت و بستر مناسبی برای توسعه منطقه است و فرودگاه سردارجنگل مرز هوایی منطقه محسوب خواهد شد که درکنار محدوده بندری به عنوان مرز دریایی این منطقه در ورود گردشگر و توسعه فضای کسب و کار بین المللی مفید خواهد بود.

وی اضافه کرد: با اجرای قانون کالای همراه مسافر در این فرودگاه که از فضای مناسبی به منظور بهره برداری از این مزیت منطقه آزاد انزلی برخوردار است زمینه رونق فضای کسب و کار در فرودگاه بین المللی سردار جنگل و افزایش میزان حضور گردشگر فراهم می شود.

رئیس هیات مدیره و مدیر عامل منطقه آزاد تجاری – صنعتی انزلی ضمن تبریک به مردم گیلان این تصویب نامه را هدیه دولت به مردم استان دانست و گفت: با الحاق  فرودگاه رشت می توان در چانه زنی های بین المللی برای سرمایه گذاری در منطقه آزاد انزلی از ظرفیت فرودگاه سردار جنگل برای ترانزیت کالا، بار همراه مسافر و ترمینال باربری استفاده کرد چرا که منطقه آزاد بدون فرودگاه معنا و مفهومی برای تجار و بازرگانان ندارد.

منطقه آزاد انزلی می تواند تحول اساسی در اقتصاد گیلان ایجاد کند

وی افزود: با توجه به هزینه های بالایی که ساخت فرودگاه نیاز داشت در کارگروهای تخصصی موضوع الحاق فرودگاه سردار جنگل مطرح و پس از دفاع در شورای هماهنگی مناطق آزاد تجاری – صنعتی و ویژه اقتصادی در بیستم اردیبهشت ماه امسال از سوی معاون اول رئیس جمهور ابلاغ شد.

به گفته مسئولان منطقه آزاد انزلی، فرودگاه رشت حلقه های ترانزیتی این منطقه را کامل و مسافران، گردشگران و فعالان اقتصادی می توانند بدون ویزا راهی این منطقه شوند.

این الحاق که سهم اصلی رضایت مندیش متعلق به فعالان اقتصادی است می تواند کمک شایانی به تسهیل در توسعه روابط گیلان با کشورهای دیگر داشته باشد.

زمانی که منطقه آزاد انزلی فعالیت خود را در سال ۱۳۸۴  آغاز می کرد سعی داشت تحولی در اقتصاد گیلان ایجاد کند. تحولی که کارشناسان اقتصادی با گذشت ۹ سال از فعالیتش باز هم از مزیت هایش می گویند.

رئیس سازمان اقتصاد و دارایی گیلان در این باره گفت: مناطق آزاد اهمیت ویژه ای در توسعه و پویایی اقتصادی کشور دارند.

منصور مولایی پور افزود:  ورود افراد بدون ویزا به منطقه، معافیت مالیاتی برای سرمایه گذاران تا ۲۰ سال، معافیت ها و حقوق گمرکی و غیره از مزایایی مناطق آزاد است.

وی اظهارداشت: تمامی فعالیت های که در منطقه آزاد انجام می گیرد و کالاهای که به این منطقه وارد و به خارج صادر می شوند بدون هیچ گونه حقوق و عوارض گمرکی است.

رئیس سازمان اقتصاد و دارایی گیلان گفت: منطقه آزاد به دلیل تسهیلات ویژه ای که به سرمایه گذاران اعطا می کند در اشتغال و توسعه استان اثر مثبت دارد.

وی افزود: با سرمایه گذاری سطح تولید، صادرات و اشتغال در استان افزایش و چشم انداز اقتصاد پایداری را در استان ترسیم خواهد کرد.

مولایی پور اظهارداشت: منطقه آزاد تجاری – صنعتی انزلی  یک فرصت استثنایی برای شکوفایی اقتصاد استان گیلان است.

وی اذعان داشت: این منطقه به لحاظ وجود ظرفیت های بالقوه و همسایگی با کشور های حاشیه خزر فرصت بی بدیلی برای اقتصاد استان به شمار می رود.

رئیس سازمان اقتصاد و دارایی گیلان با اشاره به این که منطقه آزاد تجاری – صنعتی انزلی باعث پویایی اقتصاد مردم استان خواهد شد، یادآورشد: این منطقه فرصت ایده آلی را برای اقتصاد استان رقم می زند.

فرودگاه بین المللی سردار جنگل رشت تنها فرودگاه استان گیلان است

بدون شک با ابلاغ تصویب نامه وزیران عضو شورای هماهنگی مناطق آزاد تجاری -صنعتی و ویژه اقتصادی از سوی معاون اول رئیس جمهور، فرودگاه سردار جنگل رشت در محدوه منطقه آزاد تجاری – صنعتی انزلی قرار گرفت و بعد از اجرای مصوبه سرمایه گذاری در این فرودگاه از معافیت های مالیاتی و گمرکی مناطق آزاد برخوردار می شود.

محدوده منطقه آزاد تجاری – صنعتی انزلی در سال ۸۴ از سوی هیئت وزیران تعیین و ابلاغ شد که بر اساس این مصوبه منطقه آزاد انزلی در سه بخش و محدوده مجزای بندرگاه انزلی، شهرک صنعتی حسن رود انزلی و محدوده منطقه ویژه اقتصادی سابق انزلی که مساحت سه هزار و ۲۰۰ هکتار خشکی و تا عمق دو کیلومتر از دریا در طول ۲۰ کیلومتر از حاشیه دریای خزر را شامل می شود.

مدیرکل فرودگاه گیلان نیز در این خصوص می گوید: زیرساخت های خوبی در منطقه آزاد انزلی ایجاد شده و این منطقه در حوزه تجارت و سرمایه گذاری از جایگاه ویژه ای برخوارد است.

فتاح رضوانی افزود: فرودگاه بین المللی سردار جنگل رشت به عنوان تنها فرودگاه استان گیلان جذب سرمایه گذار را از اولویت های خود قرار داده که با اضافه شدن اراضی فرودگاه به محدوده منطقه آزاد انزلی و اعمال مزایا و معافیت های قانونی این منطقه در فرودگاه، شاهد افزایش حضور سرمایه گذاران داخلی و خارجی خواهیم بود.

وی همچنین آینده منطقه آزاد انزلی را روشن ارزیابی کرد و اظهارداشت: منطقه آزاد انزلی مهمترین مزیت استان برای جذب سرمایه گذار است و باید از ظرفیت های قانونی این منطقه برای توسعه صنعت گردشگری، ترانزیت بین المللی دریایی و هوایی و گسترش حضور سرمایه گذار خارجی در استان به منظور صادرات محصولات تولیدی و اشتغالزایی استفاده کرد.

مدیر کل فرودگاه گیلان ضمن تشریح موقعیت فعلی فرودگاه سردار جنگل که از سال ۱۳۴۷ با زمینی به مساحت ۲۲۰ هکتار احداث شده است الحاق به حوزه نفوذ منطقه آزاد این فرودگاه را مثبت ارزیابی کرد و گفت: با این مصوبه وزیران عضو شورای هماهنگی مناطق آزاد تجاری-صنعتی و ویژه اقتصادی، حضور سرمایه گذاران داخلی و خارجی برای سرمایه گذاری در بخش های هوانوردی و غیر هوانوردی بیشتر خواهد شد چرا که قوانین مناطق آزاد از جمله معافیت های مالیاتی و گمرکی را شامل خواهد شد.

وی در پاسخ به بعضی شبهات مبنی بر ادغام منطقه آزاد انزلی با فرودگاه سردار جنگل افزود: این مصوبه هیچ گونه ادغام را تائید نمی کند و فرودگاه سردار جنگل با مدیریت واحد زیر نظر شرکت مادر تخصصی فرودگاههای کشور همانند گذشته مدیریت خواهد شد.

سرمایه گذاری در فرودگاه رشت مستلزم داشتن اراضی بیشتر است

رضوانی اشاره کرد: تمامی خرید های تجهیزاتی، ناوبری، کمک بصری، کمک امنیتی و غیره مربوط به فرودگاه سردار جنگل رشت بعد از اجرای این مصوبه از معافیت کامل گمرکی برخوردار خواهد بود و این خود نوید بسیار خوبی برای فرودگاه است ضمن اینکه کارکنان اداره کل فرودگاه گیلان نیز از پرداخت مالیات مختص دریافتی ماهانه معاف می شوند.

وی همچنین به تملک اراضی اطراف فرودگاه رشت اشاره کرد و افزود: تملک بیش از ۱۶۰ هکتار از اراضی اطراف فرودگاه می تواند این مصوبه وزیران عضو شورای هماهنگی مناطق آزاد تجاری – صنعتی و ویژه اقتصادی را عملیاتی کند چرا که سرمایه گذاری در بخش های هوانوردی و غیر هوانوردی شامل احداث ترمینال باربری، ایجاد سردخانه های محصولات کشاورزی، ایجاد آشیانه هواپیما و غیره مستلزم داشتن اراضی بیشتر است.

مدیرکل فرودگاه استان بیان داشت: انتظار می رود با همکاری منطقه آزاد انزلی خریداری زمین های اطراف فرودگاه در اعتبارات ملی سنواتی کددار شود و با تخصیص اعتبار این اراضی در اختیار فرودگاه گیلان قرار گیرد که این امر با لحاظ کردن دولت در لایحه بودجه سنواتی و مصوبه مجلس است.

 وی در ادامه اظهار امیدوار کرد: نمایندگان گیلان در مجلس شورای اسلامی به طور یکصدا این مطالبه بحق مردم گیلان را پیگیری کنند.

به گزارش خبرنگار مهر، منطقه آزاد انزلی پلی برای پیوند اقتصاد ملی و اقتصاد جهانی است.این سازمان نوپا به گفته مسئولانش می کوشد علاوه بر جذب سرمایه گذاران داخلی و خارجی گامی بلند در رشد و شکوفایی اقتصاد استان بردارد.

اما با تمامی این حرف ها  هنوز ظرفیت این منطقه کامل نشده است و خیلی از غرفه های این منطقه خالی است.حال باید منتظر ماند و دید چه زمانی این چرخه کامل می شود.

ثبت دیدگاه

قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید تحریریه منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد، منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد، منتشر نخواهد شد.