سرمایه گذاری دولتی در بخش آموزش عالی استان به اندازه کافی انجام نشده است از اینرو می طلبد مسئولان به این مهم توجهی ویژه داشته باشند.
برای توسعه آموزش عالی در استان گیلان بخش دولتی و بخش خصوصی باید تلاش مضاعف داشته باشند چرا که توسعه دانایی محوری یک مدل موفق در دنیا است.
لازمه توسعه گیلان توسعه آموزش عالی استان است که در مقایسه با خیلی از استان های کشور جایگاهی در خور شان خود برخوردار نیست.
رئیس دانشگاه گیلان در این باره می گوید: توسعه آموزش عالی در استان همکاری تمامی سازمان ها، نهادها و اداره ها را می طلبد بنابراین نباید به دانشگاه ها خیلی سخت گیری کرد.
احمد رضی تصریح کرد: به فرض مثال اگر شهرداری می خواهد عوارض و نوسازی دریافت کند ابتدا دانشگاه را در اولویت قرار می دهد و از شیوه های غیر معمول برای دریافت عوارض استفاده می کند این در حالیکه در استان های دیگر نه تنها این عوارض گرفته نمی شود بلکه شهرداری ها میلیارد ها تومان برای ساخت و ساز دانشگاه ها کمک می کنند.
وی ادامه داد: دانشگاه گیلان هم اکنون دارای دو پژوهشکده حوضه آبی خزر و پژوهشکده گیلان شناسی و یک گروه پژوهشی به نام ابریشم است.
رئیس دانشگاه گیلان از تبدیل پژوهش به محصول اشاره کرد و اذعان داشت: این دانشگاه جزء ۱۰ دانشگاه جامع برتر کشور است و می تواند در این زمینه نقش کلیدی ایفا کند.
وی افزود: تبدیل پژوهش به محصول یک معضل عمومی در کشور است همه دانشگاه ها با این معضل مواجه هستند.
رضی با بیان اینکه تبدیل پژوهش به محصول نیازمند یک حلقه واسط است، گفت: این حلقه واسط وجود شرکت های دانش بنیان است و متاسفانه در دانشگاه گیلان سرمایه گذاری لازم در این زمینه انجام نشده است.
وی تصریح کرد: معاون علمی رئیس جمهوری در سفر به گیلان ۸۵۰ میلیون اعتبار برای راه اندازی شرکت های دانش بنیان در دانشگاه گیلان اختصاص داده است.
رئیس دانشگاه گیلان یادآورشد: مسئولیت اصلی ایجاد شرکت های دانش بنیان پارک های علم و فناوری در کشور هستند.

دانشکده علوم گردشگری در دانشگاه گیلان تاسیس می شود
رئیس دانشگاه گیلان از تاسیس دانشکده علوم گردشگری در این دانشگاه خبرداد و افزود: دانشکده علوم گردشگری از معدود دانشکده های کشور است که در شهرستان فومن ایجاد می شود.
وی همچنین اظهارداشت: تاسیس این دانشکده متناسب با فضای گیلان بوده که یک استان گردشگرپذیر است.
رضی رئیس دانشگاه گیلان بابیان اینکه ساختمان دانشکده فناوری های نوین این دانشگاه در حال احداث دارد، گفت: رشته های از قبیل بیوتکنولوژی، نانوفناوری، انرژی های نو و غیره در این دانشکده مستقر می شود.
وی در ادامه با اشاره به اینکه ظرفیت خوابگاهی دانشگاه گیلان برای سه هزار و ۲۰۰ نفر دانشجو است، افزود: خوابگاه شامل همه دانشجویان نمی شود و فقط دانشجویان روزانه و غیر بومی می توانند از خوابگاه های دانشجویی استفاده کنند.
رضی تصریح کرد: دولت بنا ندارد در توسعه خوابگاه های دانشجویی ورود کند بدون شک باید دست بخش خصوصی را برای توسعه خوابگاه دانشجویی به گرمی فشرد.
وی در ادامه گفت: برای احداث خوابگاه دانشجویی دولت تسهیلاتی همچون زمین و غیره را در اختیار بخش خصوصی قرار می دهد.
رئیس دانشگاه گیلان از وجود ۲۲ خوابگاه خودگردان در استان خبرداد و افزود: در این خوابگاه ها هزار و ۸۰ نفر اسکان دارند.
وی همچنین با بیان اینکه اولویت اصلی استان گیلان کشاورزی است، تصریح کرد: دانشکده کشاورزی این دانشگاه یکی از دانشکده های مهم و قوی کشور است.
رضی تاکید کرد: توسعه رشته های کشاورزی در مقاطع کارشناسی ارشد با گرایش های متناسب با کشاورزی استان امری ضروری است.
رئیس دانشگاه گیلان از تولید افزون بر دو هزار مقاله طی سال گذشته در این دانشگاه خبرداد و گفت: این مقالات در مجلات علمی معتبر و همایش های ملی و بین المللی ارائه شده است.
وی در ادامه از تالیف و انتشار ۴۹ عنوان کتاب برای نخستین بار طی سال گذشته در دانشگاه گیلان اشاره کرد و اظهارداشت: اعتبارات پژوهشی امسال این دانشگاه نسبت به سال گذشته دوبرابری افزایش یافته است.

۴۰ درصد دانشجویان دانشگاه گیلان در مقطع کارشناسی ارشد و دکتری هستند
رئیس دانشگاه گیلان گفت: از مجموع دانشجویان این دانشگاه ۴۰ درصد در مقطع کارشناسی ارشد و دکتری و بقیه در مقطع کارشناسی مشغول به تحصیل هستند.
احمد رضی افزود: در حال حاضر این دانشگاه افزون بر ۱۸ هزار نفر دانشجو دارد که بیش از هفت هزار نفر دانشجویان ارشد و دکتری هستند.
وی همچنین اظهارداشت: هم اکنون در این دانشگاه ۵۹ رشته کارشناسی ، ۱۲۶ رشته کارشناسی ارشد و ۴۴ رشته دکتری راه اندازی شده است.
رئیس دانشگاه گیلان گفت: فضاهای فیزیکی این دانشگاه نسبت به تعداد دانشجویان بسیار ناچیز است.
وی افزود: دانشگاه گیلان با ۱۸ هزار دانشجو، ۵۰۰ عضو هیئت علمی استخدامی و ۵۰۰ استاد مدعو بزرگترین دانشگاه جامع شمال کشور است.
رضی تصریح کرد: این دانشگاه از حیث نهضت علمی در سالیان اخیر رشد چشمگیری داشته اما فضاهای فیزیکی کافی به این مجموعه اضافه نشده است.
وی اذعان داشت: مسجد دانشگاه گیلان به مساحت دو هزار و ۶۰۰ متر مربع در اردیبهشت ماه امسال مورد بهره برداری قرار گرفت.
رئیس دانشگاه گیلان از افتتاح سالن ورزشی این دانشگاه به مساحت هزار و ۸۰۰ متر مربع در مهر ماه جاری خبر داد و افزود: این سالن هم جنبه آموزشی و هم جنبه فوق برنامه دارد.
وی گفت: ساختمان کلاس های درس دانشگاه با مساحت سه هزار متر مربع در قالب ۲۲ کلاس در مهر ماه مورد بهره برداری قرار می گیرد.
رضی در ادامه از ابریشم چیان خیر دانشگاه ساز گیلانی تقدیر کرد و اظهارداشت: این پروژه به همت این خیر گیلانی ساخته شده است، چهار دانشکده از کلاس های این ساختمان استفاده می کنند.
وی تصریح کرد: میر جعفر ابریشم چیان خیر گیلانی پیش از این هفت هزار و ۵۰۰ متر مربع برای دانشگاه گیلان ساختمان ساخته بود.
رئیس دانشگاه گیلان اذعان داشت: این خیر گیلانی در شرایطی که اعتبارات دولتی با محدودیت های زیادی مواجه است از این دانشگاه دستگیری کرده است.
وی ضمن قدردانی از ابریشم چیان خیر گیلانی از سایر افراد نیکوکار خواست در امر دانشگاه سازی مساعدت های لازم را داشته باشند چرا که این استان خیلی به توسعه واحدهای دانشگاهی نیاز دارد.
رضی تاکید کرد : هم اکنون در استان گیلان ۱۴۰ هزار نفر دانشجو تحصیل می کند متاسفانه فقط ۱۰ درصد این دانشجویان از تحصیل رایگان برخوردار هستند.

فضاهای فیزیکی دانشگاه گیلان نسبت به تعداد دانشجویان بسیار ناچیز است
نماینده مردم رشت و نائب رئیس اول کمیسیون آموزش، تحقیقات و فناوری مجلس شورای اسلامی نیز در این باره می گوید: گیلان می تواند در تولید علم سهم بالای در کشور داشته باشد.
جبار کوچکی نژاد افزود: در حال حاضر این استان در تولید علم، تحقیقات و نوآوری رتبه های بسیاری پائین کشور را دارد.
نماینده مردم رشت در مجلس شورای اسلامی اظهارداشت: دانشگاه های دولتی در تولید علم و تحول علمی می توانند بسیار موثر باشند.
وی در ادامه با بیان اینکه بر اساس برنامه پنجم توسعه ۲۰ درصد دانشجویان کشور باید دارای تحصیلات تکمیلی باشند، افزود: در حال حاضر ۱۴۰ هزار دانشجو در استان گیلان مشغول به تحصیل هستند.
کوچکی نژاد با اشاره به اینکه گیلان باید از برنامه پنجم توسعه در تحصیلات تکمیلی جلو بزند، اذعان داشت: اکثر دانشجویان این استان درخواست تحصیلات تکمیلی را دارند.
وی در ادامه با اعلام اینکه زیر ساخت های آموزش عالی در گیلان باید به سرعت رشد پیدا کند بر ضرورت سرمایه گذاری بخش دولتی و خصوصی در استان تاکیدکرد.
نماینده مردم رشت و نائب رئیس اول کمیسیون آموزش، تحقیقات و فناوری مجلس شورای اسلامی یادآورشد: کشورهای جهان امروزه سعی در ایجاد ارتباط بین آموزش عالی و برنامه های توسعه ملی و ارتقای دانش و فناوری دارند.
وی اذعان داشت: پایه اصلی توسعه ملی، گسترش کمی و کیفی سریع فرصت های آموزشی است چرا که هر چه آموزش بیشتر و با کیفیت بهتر ارائه شود توسعه ملی سریعتر صورت خواهد پذیرفت.
به گزارش خبرنگار مهر، دانشگاه یکی از پر ارزش ترین منابعی که جامعه برای پیشرفت و توسعه در اختیار دارد، در اغلب کشورهای پیشرفته رفع مسائل و رفع نیازمندی های اهداف ملی را در دانشگاه ها تحقق می بخشند.
آموزش عالی از جهات مختلفی در تمامی ابعاد توسعه نقش اساسی دارد. یکی از نقش های مهم در این زمینه تاثیر آموزش عالی بر توسعه اقتصادی است.


