تاریخ : یکشنبه, ۳۱ تیر , ۱۴۰۳ Sunday, 21 July , 2024

روسای هیات کشتی گیلان از آغاز تا به امروز

  • کد خبر : 148862
  • 28 خرداد 1403 - 16:39
روسای هیات کشتی گیلان از آغاز تا به امروز

چندی پیش فراخوان انتخاب رییس جدید هیات کشتی گیلان منتشر شده و بناست به زودی مجمع انتخاباتی ریاست هیات کشتی استان برگزار گردد؛ مجمعی که بلاشک وضعیت رشته کشتی به عنوان ورزش نخست کشور را در چهار سال آتی تبیین خواهد کرد، این مهم اما بهانه ای شد تا تاریخ را ورق بزنیم و یادی از روسای ادوار مختلف هیات کشتی گیلان از آغاز تا به امروز نماییم.

به گزارش خط اول ورزشی، از حاج احمد خوش عقیده به عنوان پدر کشتی گیلان نام می برند، او که یک بازاری متمول بود به دفعات از ثروت خود برای توسعه ورزش بخصوص کشتی استفاده کرد، وی از سال ۱۳۴۳ ریاست هیات کشتی گیلان را برعهده گرفت و به مدت ۱۵ سال این مسئولیت را برعهده داشت و به بنیان های این رشته رنگ و لعاب خاصی بخشید، البته خود نیز معتقد است این مهم را به کمک بزرگانی چون حاج حسن محجوب، مرحوم محمدتقی زهرابی (پدربزرگ شادروان ایرج زهرابی رییس فقید هیئت فوتبال گیلان)، مرحوم حسن اسداله زاده، محمدحسن وحیدعصر، نادر پاکدل، منوچهر اکبر و دیگران انجام داده است؛ هرچه که هست تاریخ مصور کشتی از زمان حاج احمد خوش عقیده شکل گرفت و اسناد آن نیز مکتوب و مستند موجود است، اما تاریخ کشتی گیلان به قرن ها پیش از این برمی گردد که متاسفانه مستندات محکمی از ان وجود ندارد تاریخی که البته بیشتر بر پایه کشتی پهلوانی و باستانی موسوم به کشتی گیله مردی استوار است، با این حال در این مقال سعی شده است به تاریخچه کشتی گیلان براساس اندک مستندات موجود نگاهی بیاندازد.

 

سرهنگ نادر بهزادی (اوایل دهه سی)

اولین مدال در سال ۱۳۱۸

اولین مسابقات رسمی کشتی در ایران در سال ۱۳۱۸ برگزار شده بود که اتفاقا گیلان نیز در آن دوره از مسابقات نماینده داشته و توسط محمدرضا حکمی صاحب مدال گردیده است، گیلان در دهه بیست هجری شمسی نیز چندین بار توسط حسن اسدالله زاده در سال۱۳۲۳، محمدمهدی کاظمینی در سال ۱۳۲۵، مهدی مهذب در سال ۱۳۲۷ و یوسف خانی در سال ۱۳۲۸ نیز در مسابقات قهرمانی کشور صاحب مدال شده بود اما همه این مدال ها به صورت انفرادی کسب شد و اولین هیات کشتی گیلان که البته آن روزها به صورت انجمن و زیر نظر آموزش و پرورش اداره می شد اوایل دهه سی شمسی (تاریخ دقیقی برای آن نقل نشده است) راه اندازی شد و اولین رییس آن نیز سرهنگ بهزادی بوده است. لازم به ذکر است مسئولیت اغلب سازمان های دولتی و غیردولتی در آن روزگاران برعهده نظامیان بوده است. همچنین اولین شهرستان هایی که بعد از رشت در آن کشتی صاحب تشکیلاتی مستقل شده بود شهرهای لاهیجان و انزلی بودند.

 

میرشجاع گسکری (اواسط دهه سی)

ورود یک خبرنگار

در اتفاقی نادر بعد از سرهنگ بهزادی، یک فعال اجتماعی سیاسی به نام میرشجاع گسگری مسئولیت انجمن کشتی گیلان را برعهده گرفت، گسکری از معدود بزرگان شهر رشت بود که رییس انجمن شهر شد و سردبیری روزنامه بازار آن زمان را نیز برعهده داشت، وی علاوه بر کشتی، در دهه پنجاه برای مدت کوتاهی ریاست هیات والیبال گیلان را نیز برعهده گرفته بود. میرشجاع که ان روزها جایگاهی در شهر رشت داشت، سالنی در سبزه میدان که هم اکنون به بانک ملت تغییر یافته است را در اختیار زنده یاد حسن اسدالله زاده به عنوان اولین مربی رسمی گیلان قرار داد تا فعالیت های انجمن کشتی رسما آغاز شود.

 

سرهنگ محمد میزان (اواخر دهه سی)

حضور تختی در گیلان

اداره کشتی بعد از میرشجاع پرمشغله مجدد دست نظامیان افتاد، تنها نکته روشنی که از این دوره موجود است برگزاری یک دوره مسابقه کشتی در سال ۱۳۳۸ در لاهیجان بود که مسئولیت برگزاری آن با ابولحسن نژادقنبر از پیشکسوت کشتی و داور ارزنده آن روزگاران بود. اما از آن مهمتر حضور دو جهان پهلوان در این مسابقات بود، جهان پهلوان تختی و جهان پهلوان نامجو در لاهیجان بود نامجو اگر چه در رشته وزنه برداری قهرمان المپیک شده بود اما راه و رسم کشتی گرفتن روی تشک را از مرحوم رضا لاجی معروف به هاشم زاده یاد گرفته بود و در ژیمناستیک نیز تبحر خاصی داشت.

 

سرگرد عزتیان (اوایل دهه چهل)

ادامه سیطره نظامیان بر کشتی

سیطره نظامیان بر کشتی ادامه پیدا کرد و سرگرد عزتیان اوایل دهه چهل مسئولیت انجمن کشتی گیلان را برعهده داشت. محمدحسن وحیدعصر از پیشکسوتان کشتی در کتاب خاطرات کشتی گیلان در این خصوص می نویسد: ” در آخرین روزهای ریاست مرحوم سرگرد عزتیان که خستگی اداره زندان و بیماری و کسالت موجب استعفای پی در پی ایشان به استاندار وقت و رییس سازمان تربیت بدنی شده بود، ناگهان متوجه شدیم یکی از افسران شهربانی رشت که صلاحیت ریاست هیئت کشتی استان گیلان را ندارد، خودش را نامزد و داوطلب نموده و دست به دامن رئیس اطلاعات شهربانی گردیده عنقریب ممکن است که این سمت را تصاحب کند، حقیر بلافاصله با عده‌ای از کشتی‌گیران صاحب نام همچون آقایان فتاحیان، پاکدل، تولمی، بهبودی و دیگر دوستان این جریان را در میان گذاشتم، این آقایان نیز هاج و واج مانده تعجب کردند و من فوراً نزد مرحوم زنده یاد احمد شکریه که در آن وقت رئیس کارگزینی شهربانی بود رفته و ایشان را روشن نمودم که کشتی ورزش پهلوانی و جوانمردی است و کسی باید به این سمت گمارده شود که صالح باشد خوشبختانه ایشان حرف‌های من را تایید نمود و سه روز به بنده فرصت داد تا فرد صالحی را معرفی نمایم، ” و اینگونه بود که پای حاج احمد خوش عقیده به اصرار دوستان به ریاست هیات کشتی باز شد.

 

حاج احمدخوش عقیده (۱۳۴۳ تا ۱۳۵۸)

پدر کشتی گیلان

دوران شکوفایی کشتی گیلان با ریاست حاج احمد خوش عقیده بر هیات کشتی آغاز شد؛ محمدحسن وحیدعصر در کتاب خاطرات کشتی گیلان اینگونه ادامه می دهد: ” پس از سه روز آقای نادر پاکدل از قهرمانان و پیشکسوتان کشتی گیلان را دیدم که شادمانه می گوید؛ پیدا کردیم، پرسیدم کیست، گفت آقای خوش عقیده که از تجار بازار است و خوشنام و مؤدب و متعهد و شریف و از علاقمندان و دوستداران کشتی نیز می‌باشد و اغلب مشوق قهرمانان ورزشی نیز هست؛ موضوع را تلفنی به مرحوم شکریه اطلاع دادیم و ایشان نیز خوشحال شدند چون اقای خوش عقیده را خوب می شناختند چراکه خودش نیز به بازار مخصوص سرای ملک رفت و آمد داشت؛ بعد از آن هیئتی از کشتی‌گیران نزد استاندار وقت مرحوم مهندس سرلک که از دوستداران ورزش به خصوص کشتی بود رفتیم و ایشان را در جریان امر قرار دادیم، استاندار نیز قبول کرده ابلاغ آقای حاج احمد خوش عقیده را صادر نمودند، اما مرحوم خوش عقیده در همان روز نخست تاکید کرد اگر شماها با من همکاری نکنید همین الان استعفا می دهم و اینگونه شد که بنده نیز سه سال و اندی به عنوان دبیر هیئت و مدیر تشک با ایشان همکاری داشتم.”

اما دوران باشکوه کشتی گیلان در زمان حاج احمد چهارده سال یعنی از پانزدهم آذر ماه ۱۳۴۳ تا زمان وقوع انقلاب اسلامی ادامه پیدا کرد و اگر نبود اصرار ایشان برای استعفا، بعد از انقلاب نیز از وجود ایشان در راس هیات کشتی گیلان استفاده می شد. خلیل موسوی اولین سرپرست اداره کل تربیت بدنی گیلان در بعد از انقلاب در نامه خود به تاریخ دهم اردیبهشت ۱۳۵۸ خطاب به حاج احمد خوش عقیده می نویسد: با اظهار رضایت از طرز انجام وظیفه آنجناب و قدردانی از زحمات ۱۴ ساله شما که همواره با عشق و علاقه وافر بی شایبه به ورزش مخصوصا رشته کشتی خدمت نموده اید و با مدیریت عالی شما که در میان کلیه روسای هیات های ورزشی الگو بوده است با کمال تاسف طبق تقاضای شخصی شما (عطف به نامه مورخ ۸/۱/۵۸) با استعفای حضرتعالی موافقت می نمایم. مسلما اداره کل تربیت بدنی و هیات های بعدی کشتی استان همواره از تجربیات و افکار آنجناب به عنوان مشاور عالی در جهت پیشرفت ورزش استان استفاده خواهد نمود.”

و اینگونه بود که حاج احمد خوش عقیده از ریاست کشتی فاصله گرفت، اما شاگردانی چون حافظ یوسفی را تربیت کرد که بعد از دنیای قهرمانی، به ریاست هیات کشتی گیلان رسید و همچون حاج احمد سالیان متمادی (حدود ۱۲ سال) متولی کشتی گیلان شد و اتفاقات میمون زیادی را رقم زد؛ اکنون باتوجه به تحولی که حاج احمد در تاریخ کشتی گیلان بوجود آورد، اهالی فن از وی به عنوان پدر کشتی گیلان نام می برند. گفتنی است حاج احمد خوش عقیده ۲۵ اردیبهشت ۱۳۹۳، در سن ۹۳ سالگی و به دلیل کهولت سن و بیماری، جان به جان آفرین تسلیم کرد.

 

نادر پاکدل: (۱۳۵۸ تا ۱۳۶۰)

اولین رییس بعد از انقلاب

همانطور که پیشتر ذکر شد نادر پاکدل از قهرمانان اسبق و از داوران بین المللی بازنشسته کشتی گیلان است که همواره از پیش از مرحوم خوش عقیده گرفته تا همین اواخر در خدمت کشتی بوده است. باتوجه به شرایط سیاسی کشور در سال ۵۸ و استعفای مرحوم خوش عقیده، مدیرکل تربیت بدنی وقت، پاکدل که یکی از ارکان اصلی هیات کشتی استان بود را به عنوان رییس هیات کشتی گیلان منصوب نمود، اما علاوه بر وقوع انقلاب اسلامی، جنگ تحمیلی عراق علیه ایران نیز آغاز شده بود و عملا ورزش تعطیل شده بود و اغلب ورزشکاران به جبهه های حق علیه باطل شتافتند، از همین رو نادر پاکدل خیلی زود یعنی پس از ۲۰ ماه جایش را به مرحوم حافظ یوسفی داد.

 

مرحوم حافظ یوسفی (۱۳۶۰ تا ۱۳۷۲)

مهندس کشتی

مهندس حافظ یوسفی که از سال ۱۳۴۶ کشتی گیله مردی کار می کرد بخاطر نبوغ ذاتی خود در همان سالها تمرینات خود را در رشته کشتی آزاد زیر نظر زنده یاد حسن اسدالله زاده آغاز نمود و بالاخره توانست سال ۱۳۵۵ در زمان مدیریت حاج احمد خوش عقیده نخستین مدال طلای بزرگسالان کشور را برای گیلان به ارمغان بیاورد، او سال ۱۳۶۰ وقتی با کناره گیری پاکدل از ریاست هیات کشتی گیلان مواجه شد، تصمیم گرفت مسئولیت کشتی استان را در آن شرایط سخت برعهده بگیرد، برای سه دوره یعنی ۱۲ سال تا ۱۳۷۲ این مهم را برعهده داشت، البته او مربیگری را نیز در این سالها رها نکرد و قهرمانانی چون فریبرز بصارتی، زنده یاد حسین نیک نژاد و حسن شعبانزاده و… را در عرصه کشور و بین المللی معرفی نمود.

ناگفته نماند وی که بیشتر بخاطر شرایط سخت مالی در کشتی بعد از دوازده سال استعفا داده بود، دو رییس بعدی هیات کشتی گیلان را شخصا از بدنه مدیریتی استان انتخاب کرد و به سمت کشتی سوق داد تا کشتی استان از نعمت مدیران دولتی متمول بهره مند گردد و خود سالها به عنوان نایب رییس و دبیر هیات کشتی با انها همکاری کرد.

گفتنی است، حافظ یوسفی که تحصیلات مهندسی داشت ابتدا کارمند دانشگاه علوم پزشکی گیلان بود و وقتی دوست و یار غارش مهدی اقایی مدیرکل تربیت بدنی استان شد انتقالی گرفت و در بخش فنی مهندسی تربیت بدنی عصای دست اقایی شد و بر بسیاری از پروژه های ورزشی آن دوره نظارت داشت، وی دهم فروردین ماه ۱۳۲۸ در روستای پاسکه از توابع صومعه سرا متولد شد و سی ام اردیبهشت ۱۳۹۸ در سن ۷۰ سالگی به دلیل کهولت سن درگذشت.

 

مجید آخوندازاده (۱۳۷۲ تا ۱۳۷۴)

یک مدیر صنعتی

همانطور که گفته شد مهندس حافظ یوسفی وقتی وخامت اوضاع مالی هیات کشتی را دید تصمیم گرفت دست به دامان مدیران ارشد استان گیلان شود و آنان را ترغیب کند برای خدمت به کشتی پا پیش بگذراند، وی ابتدا مجید آخوندازاده مدیرکل صنایع سنگین گیلان که از کشتی گیران قدیمی بود را به این سمت کشاند، آخوندزاده که از سال ۱۳۶۸ تا ۱۳۷۷ مدیر دولتی بود بخاطر مشغله فراوان نتوانست بیشتر از دو سال عهده دار این مسئولیت باشد اما در همین دو سال هم ضمن میزبانی یکدوره رقابت قهرمانی کشوری در رده جوانان، یک کشتی گیر بین المللی به نام ابراهیم مهربان را به خانواده بزرگ کشتی ایران معرفی کرد. اخوندزاده هم اکنون بازنشسته شد و به عنوان فعال اقتصادی در بخش خصوصی صنعت گیلان فعالیت دارد.

 

محمدعلی نجفی (۱۳۷۴ تا ۱۳۷۹)

استاندار، اخرین مدیر انتصابی

حافظ یوسفی اما ناامید نشد، این بار سراغ معاون وقت استاندار گیلان رفت، دکتر نجفی استاندار دولت تدبیر و امید در استانهای گیلان و البرز که در آن سالها معاون عمرانی استاندار گیلان (مهندس طاهایی) بود، پذیرفت ریاست هیات کشتی استان را برعهده بگیرد، چراکه خود از خطه کشتی خیز آن روزهای گیلان یعنی استانه اشرفیه بود و چندان هم با این رشته ورزشی ناآشنا نبود و هم اینکه با اکبر ترکان رییس وقت فدراسیون کشتی نیز قرابتی داشت اما از آنجاکه معاونت استانداری خود مدیری تمام وقت می طلبید مسئولیت اجرایی هیات کشتی گیلان همچنان برعهده حافظ یوسفی بود که این بار به عنوان دبیر در هیات فعالیت می کرد. دکتر نجفی اخرین فردی بود که به صورت انتصابی برای هیات کشتی منصوب شد و بعد از اینکه دوره چهارساله وی در سال ۱۳۷۹ به پایان رسید، انتخاب روسای هیات های کشتی استانها برعهده اعضای مجمع افتاد و آنها نیز با رایگیری اقدام به انتخاب رییس می کردند.

 

دکتر صادق محبوبی (۱۳۷۹ تا ۱۳۸۳)

مرد محبوب کشتی

اما اگر حاج احمد خوش عقیده پدر کشتی گیلان است و حافظ یوسفی مهندس کشتی؛ بلاشک باید دکتر صادق محبوبی املشی را مرد محبوب و متخصص کشتی بنامیم. محبوب از این منظر که پس از ریاست وی بر هیات کشتی گیلان در سالهای ۱۳۷۹ تا ۱۳۸۳ با وجود اینکه برای مجمع انتخاباتی بعدی کاندیدا نشده بود اما اعضای مجمع جملگی نام وی را بر برگه های رای نوشتند تا نشان دهند چقدر دکتر محبوبی نزد جامعه کشتی محبوب است و متخصص از این بابت که این پزشک متبحر و پژوهشگر برتر پله های ترقی را در کشتی طی کرد و به عنوان عضو کمیسیون پزشکی و ضد دوپینگ اتحادیه جهانی کشتی درآمد و بارها به عنوان پزشک در مسابقات جهانی و آسیایی حاضر بود.

لازم به ذکر است سال ۱۳۷۹ نخستین دوره ای بود که روسای هیات های کشتی استانی با رای اعضای مجمع انتخاب می شدند و دکتر محبوبی نخستین رییس هیات کشتی گیلان بود که با رای اعضای مجمع انتخاب شد.

ناگفته نماند این محقق و نویسنده برجسته کشتی جهان که در دهه هشتاد شمسی، مسئولیت های مهمی در تیم های ملی کشتی برعهده داشت؛ خاک خورده تشک کشتی نیز هست و علاوه بر چهارمی جهان در رده نوجوانان، در مسابقات جهانی ۱۹۸۰ استکهلم سوئد در وزن ۵۹ کیلوگرم نیز مقام پنجم جهان را در رده بزرگسالان بدست آورد. همچنین وی در زمان ریاست خود بر هیات کشتی گیلان هفت دوره مسابقات قهرمانی کشور را در گیلان میزبانی کرد، و برای اولین بار طرح مربیان ادواری تیم ملی و برگزاری اردوهای بستر سازی را به فدراسیون پیشنهاد داد که مورد قبول واقع شد، فردین معصومی هم در همین دوران به شکوفایی رسید و اولین مدال مهم خود را در تورنمنت جام تختی گرفت و به اردوی تیم ملی دعوت شد،  دکتر محبوبی همچنین توجه ویژه ای به ورزش پایه و نونهالان و نوجوانان کشتی گیر استان داشت و همه ساله مسابقات کشوری زیادی را در رده نونهالان و نوجوانان در گیلان برگزار می کرد.

 

میرشهاب مومنی (سرپرست از دی ۱۳۸۳ تا بهمن ۱۳۸۴)

بحران برف و تخریب سالن کشتی

همانطور که ذکر شد، بعد از پایان دوره چهارساله دکتر محبوبی، در انتخابات مجمع هیات کشتی گیلان در ۲۶ دی ۱۳۸۳، اعضای مجمع علیرغم حضور دو کاندیدا به نام های احمد خشوعی مدیرکل اسبق تربیت بدنی استان و سرهنگ پاسدار فریدون شریفی، به دکتر محبوبی رای دادند تا اینگونه از وی درخواست کنند مجدد به صحنه کشتی گیلان باز گردد، ولی دکتر محبوبی تصمیمش را گرفته بود و این حرکت اعضای مجمع جز ابطال انتخابات و موکول شدن ان به چند ماه بعد دستاورد دیگری نداشت. برانوش نیک بین مدیرکل وقت تربیت بدنی گیلان هم با هماهنگی با محمدرضا طالقانی رییس وقت فدراسیون کشتی، میرشهاب مومنی معاون ورزشی خود ( و نایب رییس فعلی هیات فوتبال گیلان) را در همان تاریخ به عنوان سرپرست هیات کشتی گیلان منصوب کرد، مسئولیتی که بیش از یک سال و تا هفتم بهمن ۱۳۸۴ طول کشید و مهمترین اتفاق قابل ذکری که در این ایام رخ داد و می توان به آن اشاره کرد وقوع بحران برف سال ۸۳ گیلان بود که باعث شد تنها سالن کشتی اختصاصی رشت، سالن شهید باهنر تخریب گردد و تا امروز که بیست سال از آن زمان می گذرد جایگزینی برای آن ساخته نشد.

 

نادر نظری (بهمن ۱۳۸۴ تا خرداد ۱۳۸۶ )

کودتا علیه رییس

در انتخابات هفتم بهمن ۸۴، برخی اهالی کشتی فردی به نام نادر نظری که حسابدار برخی شرکت های بزرگ اقتصادی در پایتخت بود را به عنوان کاندیدا به مجمع معرفی کردند تا از قدرت اسپانسرینگ وی برای کشتی گیلان بهره گیرند، اما هنوز شش ماه از انتخاب نادر نظری به عنوان رییس هیات کشتی گیلان نگذشته بود که مجمع سنگ بنای مخالفت با وی را زد، آنها نامه ای به مدیرکل وقت تربیت بدنی استان نوشتند و خواستار برگزاری مجمع فوق العاده جهت برکناری نظری شدند اما نیک بین که متوجه این کودتا شده بود سعی در مدیریت آن کرد و بجای مجمع فوق العاده جهت برکناری رییس هیات، ابتدا مجمع عمومی برگزار کرد تا نظرات موافق و مخالف را بشنود. اگرچه نظری نتوانست اوضاع مالی هیات را انطور که مدنظر اعضای مجمع بود سامان بخشد اما با راه اندازی لیگ نوجوانان استان و میزبانی یکی دو رویداد مهم کشوری اقدامات ارزنده ای برای کشتی گیلان کرد. با این حال وقتی با استعفاهای پی در پی بدنه کشتی استان مواجه شد، خود نیز ۱۸ خرداد ۸۶ بعد از ۱۸ ماه ریاست از هیات کشتی گیلان استعفا داد.

 

ابراهیم مهربان (سرپرست از خرداد ۱۳۸۶ تا تیر ۱۳۸۷)

قبای کوچک هیات برای قهرمان جهان

ابراهیم مهربان مطرح ترین کشتی گیری بود که سکان هدایت کشتی گیلان را در مقطعی برعهده داشت. بعد از استعفای نادر نظری از ریاست این هیات، ابراهیم مهربان که به تازگی از دنیای قهرمانی با کوله باری از تجربه و مدال خداحافظی کرده بود، ۱۸ خرداد ۱۳۸۶ با حکم یزدانی خرم سرپرست هیات شد. اما درحالیکه همگان فکر می کردند مهربان عزم خود را برای تصاحب ریاست هیات کشتی گیلان جزم می کند، اما علیرغم کاندیدا شدن، در لحظات اخر انصراف داد چراکه وی کارمند رسمی سازمان تربیت بدنی بود و حضور در راس اداره تربیت بدنی شهرستان لاهیجان را بر ریاست هیات کشتی استان ترجیح داد و کمی بعدتر برای اینکه اثبات کند از انتخاب شدن نمی هراسید خود را در مذان انتخاب مردم قرار داد و در انتخابات شورای شهر لاهیجان هم شرکت کرد و خوشبختانه عضو شورای شهر شد و بعدها ریاست شورا را هم برعهده گرفت.

مهربان که یک مدال طلای بازی‌های آسیایی و دو مدال طلای قهرمانی آسیا و یک مدال طلای رقابت‌های جام جهانی و البته حضور در المپیک در سنگین وزن را در کارنامه دارد در مجمع انتخابات ریاست هیات کشتی گیلان در سال ۹۵ نیز کاندیدا شده بود که باز هم در دقیقه نود، پیش از انتخابات انصراف داد؛ شاید وی که مربیگری تیم ملی بزرگسالان را هم در کارنامه دارد و امروز توانست دبیر فدراسیون و همزمان سخنگوی فدراسیون نیز باشد، قبای ریاست هیات کشتی گیلان را برای خود کوچک می شمرد.

 

زنده یاد اصغر امانی ( از تیر ۱۳۸۷ تا اذر ۱۳۹۱)

ورود مجدد نظامیان

ابراهیم مهربان پس از ۱۳ ماه سرپرستی مقدمات برگزاری مجمع انتخاباتی هیات کشتی گیلان را فراهم کرد، مجمعی که روز ۳۱ تیر ماه ۱۳۸۷ برگزار شد و حاج اصغر امانی عندبیلی از پیشکسوتان سپاه استان و از رزمندگان لشکرقدس گیلان و رئیس هیئت مدیره انجمن سرمایه گذاران و کارآفرینان منطقه آزاد انزلی، با کسب ۱۶ رای از ۱۸ رای، از ایرج سلحشور دیگر کاندیدای این رقابت پیشی گرفت و رییس هیات شد.

هدف از ورود این فعال اقتصادی برطرف کردن چالش های مالی هیات بود و خوشبختانه تا حدودی نیز برطرف شد و حتی یک رویداد بزرگ تحت عنوان رقابت‌های بین‌المللی روز جهانی کودک با حضور ۳۰۰ کشتی گیر ایرانی و خارجی از کشورهای ترکیه، ارمنستان، آذربایجان، گرجستان، تاجیکستان، ترکمنستان و سوریه روزهای ۴ و ۵ تیرماه ۸۸ در سالن انقلاب آستارا برگزار کرد که بی نظیر بود.

توانمندی های مدیریتی زنده یاد امانی باعث شد تیر ماه سال ۸۹ هیات مدیره باشگاه ملوان، وی را همزمان با ریاست هیات کشتی گیلان، به عنوان مدیرعامل باشگاه ملوان نیز انتخاب کند. چندی بعد هم در اذر سال ۹۱ با اتمام دوره چهار ساله ریاست کشتی، امانی از ورزش فاصله گرفت و به فعالیت های اقتصادی خود رونق بخشید اما متاسفانه وی بهمن ۱۴۰۰ در یک سانحه تصادف در جاده رشت به تهران در سن ۵۹ سالگی جان به جان افرین تسلیم کرد. امانی اگرچه یک چهره اقتصادی بود، اما سابقه طولانی اش در سپاه، یاداور حضور نظامیان در راس هیات کشتی گیلان در سالهای پیش از انقلاب بود، روندی که بعد از وی با حضور نقی هدایتی دیگر عضو پیشین سپاه نیز ادامه یافت.

 

نقی هدایتی: ( اذر ۱۳۹۱ تا ۶ دی ۱۳۹۸ )

یک فوتبالی در راس هیات

بعد از زنده یاد امانی، حجت‌اله خطیب سرپرست فدراسیون کشتی با رایزنی دکتر علی افتخاری عضو ارشد اتحادیه جهانی کشتی، اذر ماه سال ۹۱، برای نقی هدایتی حکم سرپرستی صادر کرد تا مقدمات برگزاری انتخابات هیات کشتی گیلان را فراهم کند، ان زمان وزارت ورزش مخالفتی با حضور سرپرستان هیات های ورزشی در مجامع انتخاباتی نداشته از همین رو هدایتی در انتخابات ۲۶ بهمن ماه ۹۱ به عنوان تک کاندیدا حضور پیدا کرد و با اخذ هر ۱۹ رای مجمع، به عنوان رییس جدید هیات کشتی گیلان انتخاب شد.

هدایتی که تا پیش از این یک چهره فوتبالی محسوب می شد و علاوه بر مدیریت تیم های فوتبال فجر و مقاومت سپاه و سرپرستی تیم فوتبال پگاه گیلان در لیگ برتر؛ در زمان ریاست بر هیات کشتی نیز مسعود رهنما مدیرکل وقت ورزش و جوانان گیلان وی را به عنوان مشاور فوتبالی خود برگزید.

او البته تلاش برای ارتقای کشتی را دوچندان کرد و خیلی زود هیات کشتی گیلان را صاحب دفتری مجزا کرد و اتاق های آن را هم تجهیز کرد، سپس با کمک احمد خدابنده لو خیر ورزشی نخستین خانه کشتی گیلان را در شهر فومن بنا کرد و بعدتر با استفاده از ظرفیت نمایندگان مجلس چند ده تخته تشک کشتی گرفت و در سطح محلات و بخشهای تابعه استان پخش کرد و اینگونه اقدامات ساختاری و البته راه اندازی کشتی بانوان و لیگ استانی  بود که مجمع هیات کشتی گیلان را مجاب کرد ۲۵ بهمن ۱۳۹۵ یکبار دیگر به وی اعتماد کنند و سکان ورزش اول کشور را در گیلان برای چهار سال دیگر به نقی هدایتی بسپارند.

اینبار اما برگزاری و میزبانی بیش از دوازده دوره مسابقات کشوری در رده های مختلف سنی و برگزاری کلاسهای مربیگری و داوری در چندین دوره متوالی و حتی تک مدال های مهدی احدی، محمد نامجوی مطلق، مجتبی اصغری،  سید محمد چوبچیان، فربد سیرتی و حتی امیررضا معصومی نجاتبخش نبود و بخاطر برخی اختلافاتی که با بزرگان و پیشکسوتان کشتی گیلان داشت نتوانست دوره چهار ساله دوم را به پایان برساند در سال سوم مدیریتش در ششم دی ماه ۱۳۹۸ برکنار شد البته خودش می گوید رای ندادن به علیرضا دبیر در مجمع انتخاباتی فدراسیون اصلی ترین علت برکناری اش بود که پربیراه هم نمی تواند باشد.

نقی کشتی گیلان اگرچه امروز سالم و سرحال است و ما نیز برایش ارزوی سلامتی و طول عمر داریم، اما چندی قبل در سال ۱۴۰۲ درگیر یک بیماری سخت شده و در بستر بیماری قرار گرفت و چهره‌های شاخص کشتی همچون رسول خادم قهرمان المپیک، حسن رحیمی قهرمان جهان، عزیز واگذاری قهرمان آسیا، علی اصغر ثمربخش رئیس اسبق هیئت کشتی استان مازندران، دکتر صادق محبوبی عضو پیشین کمیسیون پزشکی اتحادیه جهانی کشتی، سلمان قادری رئیس هیئت کشتی شهرستان جویبار، اسداله رضایی رئیس اسبق سازمان لیگ، رضا مودبی رئیس اداره ورزش و جوانان شهرستان رودبار، به همراه استاد پرویز پرستویی بازیگر خوشنام سینما و حتی دکتر افتخاری عضو اتحادیه جهانی کشتی اختلافات را کنار گذاشتند و به عیادت او رفتند.

 

امیر رضی زاده ( آذر ۱۳۹۸ تا امروز)

از کشتی خوشش آمد

همانطور که ذکر شد علیرضا دبیر رییس فدراسیون کشتی، بیستم آذر ماه ۹۸، پیش از اینکه دوره چهار ساله نقی هدایتی در هیات کشتی گیلان به پایان برسد در حکمی عجیب، وی را از راس هیات کشتی استان برکنار نمود و امیر رضی زاده را تا تشکیل مجمع و انتخاب رئیس هیأت، بعنوان سرپرست هیأت کشتی استان گیلان منصوب کرد.

امیر رضی زاده که آن زمان رئیس هیئت مدیره و مدیرعامل اتحادیه شرکتهای تعاونی مسکن مهر انزلی بود تمام کارنامه ورزشی اش خلاصه می شد در دو دوره کوتاه مدت حضور در راس هیات شمشیربازی شهرستان انزلی و مدیریت تیم های ملی پاورلیفتینگ جمهوری اسلامی ایران؛ و پذیرفتن مسئولیت رشته ای مثل کشتی که ورزش اول کشور می باشد نخستین تجربه جدی وی در ورزش محسوب می شد. با این حال مجمع به وی اعتماد کرد و ۲۱ خرداد ۱۳۹۹ پس از شش ماه سرپرستی با ۱۷ رای از ۱۸ رای، وی را برای چهار سال آتی به عنوان ریاست هیات کشتی استان گیلان انتخاب کرد.

وی اگرچه در ابتدا با کشتی بیگانه بود اما با عملکردی که از خود بجا گذاشت و عزتی که برای کشتی گیلان رقم زد کم کم عاشق کشتی شد و تصمیم گرفت برای دوره جدید نیز ورود کند؛ او جام بین المللی شاهد را در رده جوانان به خوبی برگزار کرد، با روابطی که در مجامع ملی و بین المللی کشتی برای خود ایجاد کرد هم یار غار علیرضا دبیر رییس فدراسیون کشتی شد و هم مشاور اقتصادی دکتر افتخاری عضو اتحادیه جهانی کشتی؛ و هم اینکه امیررضا معصومی با افتخاراتش پرچم کشتی گیلان را به اهتزاز در آورد، همه اینها دلایل خوبی است تا اعضای مجمع گزینه ای مناسب تر از وی برای ادامه حیات کشتی گیلان پیدا نکنند. البته استان نیز قدر این مدیر جوان را می داند و مسئولیت سازمان همیاری و دهیاری های استان گیلان را به وی سپردند و اخیرا نیز شورای شهر خمام وی را به عنوان شهردار این شهر برگزید.

  • نویسنده : صاحب مقصودی

اخبار مرتبط

ثبت دیدگاه

قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید تحریریه منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد، منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد، منتشر نخواهد شد.