تاریخ : سه شنبه, ۲۰ آبان , ۱۴۰۴ Tuesday, 11 November , 2025

قیمت برخی خودروهای گروه سایپا از هفته آینده گران می شود

  • کد خبر : 33526
  • 09 مرداد 1396 - 10:15

معاون بازاریابی و فروش سایپا از افزایش قیمت برخی خودروهای این گروه از هفته آینده و پس از رفع ابهام ها در ابلاغیه شورای رقابت خبر داد و گفت: این افزایش ها شامل مشتریانی نمی شود که تا پیش از تاریخ مورد نظر نسبت به تکمیل پرونده و پرداخت بدهی های خود اقدام کنند.

رضا تقی زاده  افزود: همه ساله در پایان سال یا آغاز سال جدید بانک مرکزی نسبت به اعلام نرخ تورم اقدام می کند و این نرخ ها بدون اینکه رتبه یا درجه کارشناسی افراد ارتقا یافته باشد بلافاصله روی حقوق، دستمزدها و … آنان اعمال می شود.
وی بیان داشت: اما فرمول و رابطه افزایش قیمت خودرو ۲ عامل کاهنده دارد که یکی نرخ بهره وری و دیگری زمان اجرای افزایش قیمت هاست.
به گفته این مسئول، خودروسازان به اعمال درصدی کاهش قیمت به عنوان نرخ بهره وری در سال موظفند که برای امسال ۲٫۵ درصد در نظر گرفته شده است.
وی ادامه داد: زمان اجرای افزایش قیمت خودروها نیز برخلاف سایر بخش های اقتصادی که به طور معمول ابتدای هر سال است، حدود میانه سال اجرایی می شود اما امسال در حالی که نزدیک به پنج ماه از سال گذشته است اجازه افزایش قیمت یافته ایم.
تقی زاده اظهار داشت: امسال در حالی که نرخ تورم بخش صنعت حدود ۵٫۹ درصد و نرخ بهره وری ۲٫۵ درصد (کاهنده) اعلام شده است، در مجموع افزایش قیمت خودروها ۳٫۴ درصد خواهد بود که البته باید عامل متاثر از بهبود کیفی خودروها را در مقایسه با پارسال به این نرخ افزود.
وی با بیان اینکه این فرمول را شورای رقابت به خودروسازان اعلام کرده، تصریح کرد: به این ترتیب با لحاظ همه نرخ های پیشگفته، نرخ افزایش قیمت «سایپا ۱۳۱» ۱٫۹ درصد، «سایپا ۱۳۲ » ۲ دهم درصد، «سایپا ۱۱۱» ۵۳ صدم درصد، «تیبا اس. ایکس» ۱٫۹۲ درصد، «تیبا ۲» ۲٫۷۸ درصد، «رنو ساندرو» ۳٫۵۱ درصد و برای گروه محصولات «ال ۹۰» حدود ۳٫۵ درصد برای «پارس تندر» خواهد بود.
معاون بازاریابی و فروش سایپا ادامه داد: این گروه خودروسازی در نحوه اعلام افزایش قیمت ها مطابق ابلاغیه شورای رقابت هنوز ابهام هایی دارد، زیرا هم متوسط قیمت برای هر گروه خودرویی و هم متوسط قیمت برای هر خودرو اعلام شده است و باید در این زمینه با برگزاری جلسه توجیهی رفع ابهام شود.
وی تاکید کرد: این افزایش قیمت ها به قیمت پایه خودروها اعمال می شود که به طور طبیعی شاهد افزایش ارزش افزوده، افزایش ارقام مالیات ها، افزایش عوارض گمرکی و … خواهیم بود و بر این اساس، افزایش های اعلام شده در عمل بیش از آنچه به نظر می رسد خواهد بود.
این مسئول اضافه کرد: این افزایش قیمت ها از زمان اعلام قیمت های جدید اعمال خواهد شد.
وی بیان داشت: خودروسازان همواره خواهان آن هستند که شورای رقابت طوری برنامه ریزی کند که اصلاح قیمت خودروها از آغاز هر سال اعمال شود، زیرا به طور متوسط پنج هزار قطعه در هر خودرو به کار گرفته می شود که عواملی همچون دستمزد کارکنان و کارگران، آب، برق، گاز، نرخ دلار و … در قیمت تمام شده آنها تاثیرگذار است.
برنامه های کیفی سازی خودروها
معاون بازاریابی و فروش سایپا درباره برنامه های گروه سایپا برای کیفی سازی خودروها، افزود: ۲ خودرو «ساینا اتوماتیک» و «کوئیک» که از مهرماه آینده وارد بازار می شوند، مسائل کیفی شان به شدت در حال کنترل است و ضوابط سختگیرانه ای بر آنها اعمال می شود.
این مسئول اضافه کرد: امروز بیشتر مشکلات موجود در گیربکس و پیشرانه های خودرو تیبا حل شده است و قطعه سازانی که قطعات کم کیفیت یا بی کیفیت ارائه کنند از زنجیره تامین سایپا حذف می شوند.
وی گفت: وقتی سقف قیمتی خودروها تثبیت شده باشد، به طور قطع و یقین برای کارهای تحقیقاتی و افزایش کیفیت از منابع مالی کافی برخوردار نخواهیم بود.
تقی زاده ادامه داد: چندین سال است سیستم بانکی منابع جدید مالی در اختیار خودروسازان قرار نداده است و به مشتریان تسهیلات نمی دهد، نرخ بهره های تسهیلات سنگین شده و مالیات بر ارزش افزوده، مالیات های تکلیفی و … وجود دارد اما قیمت محصولات ثابت و فریز شده است؛ بر این اساس محصولات سود ده نیستند.

افزایش هزینه های R&D
وی با اشاره به مبلغ ۲۸۰۰ میلیارد ریالی سرمایه گذاری های تحقیق و توسعه (R&D) در این شرکت در سال ۱۳۹۵ که امسال به حدود سه هزار میلیارد ریال افزایش خواهد داشت، گفت: این مبالغ از بازدهی لازم برخوردار نیست.
منبع: پانا

اخبار مرتبط

ثبت دیدگاه

قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید تحریریه منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد، منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد، منتشر نخواهد شد.