یک جامعه شناس گفت : معیار اسلامی بودن طراحی لباسها نمیتواند از تنوع آنها کم کند و بسیاری از کشورهای مسلمان وجود دارند که با طراحیهای اسلامی و برگرفته از فرهنگ کشور خودشان راهی بازار جهانی شدهاند.
شهلا اعزازی جامعه شناس درباره برگزاری جشنواره مد و لباس گفت: برگزاری این جشنواره نگاه خوب و مثبتی در جهت الگوسازی پوشش در جامعه است.
وی همچنین افزود: با تغییر زمان و سرعت تغییر در طراحی های مد ذائقه مصرف کننده هم به همان نسبت تغییر می کند و رسیدن به نقطه رضایت مصرف کننده لازمه برگزاری چنین جشنواره هایی است.
اعزازی با ارائه راهکار و پیشنهاد در خصوص چگونگی برگزاری جشنواره مد و لباس گفت: در این جشنواره باید از طراحیهایی استفاده کرد که زیبا و ساده باشد و فرد مصرف کننده را در جامعه انگشت نما نکند. اینکه لباسی خاص و شیک باشد لزوما به این معنی نیست که از عناصر بصری پر رنگ و آب استفاده شود. ایرانی بودن و اسلامی بودن در هر لباسی باید رعایت شود اما نباید به شکل یکسان ارائه شود.
این جامعه شناس با اشاره به معیارهای ارائه و طراحی مد در دنیای امروز گفت: مد و زیباشناسی نباید ایدیولوژیک باشد و باید تنوع را به گونه ای در آثار ارائه کرد تا مصرف کننده آن را حس کند و امکان انتخاب داشته باشد.
وی ادامه داد: در لباسی که طراحی میشود باید این نکته مشخص شود که آن را چه گروه سنی و در چه مکان و زمانی باید بپوشد. به نظر من باید مد ایرانی را به سمت و سوی مد جهانی پیش ببرد. درست شبیه بسیاری از کشورهای مسلمان که با طراحی های اسلامی و برگرفته از فرهنگ کشور خودشان راهی بازار جهانی شده اند.
اعزازی در ادامه با بیان این مطلب که معیار اسلامی بودن طراحی لباس ها نمی تواند از تنوع آنها کم کند گفت: در بسیاری از کشورهای مسلمان ما شاهد این تنوع در نوع پوشش زنان و مردان هستیم. به گونه ای که طراحی لباس ارائه شده همراه با فرهنگ و اقلیم و دین آن کشور انجام شده است.
در پایان این جامعه شناس با اشاره به این که در طراحی لباس های ایرانی فرهنگ ایرانی موج میزند گفت: با این وجود باید سیاستی ترتیب داده شود که لباس های پیشنهادی در جشنواره به تولید و فروش در بازار برسند. مردم از تنوع و تولید داخلی استقبال می کنند به شرط آنکه چیزی در بازار برای خرید در سطح گسترده بیابند تا امکان انتخاب داشته باشند.


