تاریخ : دوشنبه, ۱۹ آبان , ۱۴۰۴ Monday, 10 November , 2025

رونق توریسم داخلی؛عاملی در توسعه استان گیلان

  • کد خبر : 2249
  • 21 مهر 1392 - 10:13

امروزه گردشگری از مباحث موثر در رشد اقتصادی کشورها و از موارد برجسته ارتباط بین عوامل اجتماعی و فرهنگی بوده و دارای پیامدهای خاص و ویژه ای است که می توان از آن به منزله یکی از نیروهای محرک توسعه اقتصادی مناطق بهره برد.

 توریسم داخلی، مردم را به انواعی از جاذبه های ملی و محلی سوق می دهد که در آن، منابع باستانی و تاریخی، زیارتگاه های مذهبی و اماکن مقدس جاذبه های طبیعی، موزه ها، آداب و سنن، هنرهای بومی، صنایع دستی، غذاهای محلی و سنتی، نحوه سکونت وغیره مورد شناسایی و استفاده قرار می گیرند؛ واین مجموعه تعاملات در نهایت منجر به تحولات اقتصادی نیز می گردد.

استان گیلان یکی از زیباترین مناطق ایران است که هرساله پذیرای میلیونها نفر توریست داخلی و خارجی است،سواحل زیبای دریای خزر، تالاب بین المللی انزلی، جنگلهای زیبا و ییلاقات بکر و باصفای کوهستانهای غرب و شرق استان و دهها مرکز تاریخی، مذهبی و تفریحی شاهد انبوهی از جمعیت بازدید کننده در تمام فصول سال  هستند.

با توجه به جاذبه های مختلف این استان از قبیل: بازی ها و ورزشهای محلی، آئین های ازدواج، مراسم ویژه نوروز(نوروزی خوانی)، غذاهای محلی و بومی، صنایع دستی،موسیقی سنتی، لباسهای محلی می توان گفت که از این ظرفیت های خاص می بایست در قالب برنامه های هدفمند در راستای رونق اقتصادی و ایجاد اشتغال استان بهره برداری شود. همچنین با توجه به تنوع فرهنگی، دیرینه تاریخی و باستانی، بستر مناسبی برای ظهور اقدامات میراث فرهنگی و توسعه زیرساختهای گردشگریست و این خطه به سبب موقعیت جغرافیایی دارای جاذبه ‌های گردشگری  بی شماریست.

بدون شک گیلان به سبب بهره مندی از مواهب الهی و میراث تاریخی دارای جذابیتهای است که ساکنان هر نقطه از کره خاکی دوست دارند از این میراث بهره مند شوند و یا آن را داشته باشند  .

اما یکی از بدیهی ترین زمینه های حضور گردشگری در استان مهیا شدن زیر ساختهایست که گردشگر بتواند به راحتی در کنار بهره گیری از امکانات با فراغ بال از آثار تاریخی و منابع سرشار طبیعی بازدید کند. در حال حاضر توسعه زیر ساختهای گردشگری از اولویتهای مهم کاری سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری هر استان به شمار می رود از این رو تمامی مسئولان باید در این امر مهم و کلیدی، سازمان مزبور را یاری دهند. مطالعه و شناسایی محدودیتها و مخاطرات تهدید کننده جوی و فراهم کننده آسایش اقلیمی و نیز آگاهی از جاذبه های و ظرفیتهای نهفته در ویژگی های طبیعی و جغرافیایی گسترده کشور در فصول متفاوت سال با هدف لحاظ کردن این مولفه ها در برنامه ریزی ملی و استانی نظیر توسعه گردشگری از اهمیت قابل توجهی برخوردار است.

جالب است بدانید که بر اساس آخرین گزارش سازمان جهانی جهانگردی ، فیلیپین تا پایان امسال میزبان حدود ۴۴ میلیون توریسم داخلی خواهد بود که با در نظر گرفتن جمعیتِ تقریبا” ۹۸ میلیونی این کشور، فیلیپین را می‌توان موفق‌ترین کشور آسیا در جذب گردشگران داخلی لقب داد.

توجه به این نکته حائز اهمیت است که برای پذیرش توریسم خارجی باید در ابتدا توریسم داخلی تقویت شود تا به واسطه اعتماد گردشگران داخل، گردشگران خارجی جذب شوند .سیاست دولت ها باید در راستای تآمین امنیت گردشگران ودر راه توسعه گردشگری باشد .دولت و بخش خصوصی باید نسبت به حفظ سلامت گردشگران حساس باشند و بطور کلی جنبه های خطرناک گردشگری باید حل و فصل شوندالبته در ایران توریسم با صنعت توریسم فرق می کند چون توریستی که برای تغییر آب و هوا مثلا” به گیلان می آید و چادر می زند با توریستی که با تورهای گردشگری همراه می شود و به رستوران و هتل می‌رود متفاوت است در واقع اگر ما توریسم را صنعتی کنیم دهها هزار شغل ایجاد می شود و لیدرهای گردشگری نیز بیکار نمی مانند. نقش شهرداری هم در این حوزه بسیار تعیین کننده می باشد؛ در واقع شهرداری به همان‌اندازه‌ای که موظف است پل بسازد موظف است کار فرهنگی و اجتماعی نیز در حوزه شهری انجام دهد. در بحث موزه‌ها نیز در حال حاضر، به‌دلیل واقع شدن در نقطه ای کوردر شهر و عدم‌اطلاع‌رسانی مناسب، تعداد اندکی بازدیدکننده دارند و می بایست تورهای گردشگری، موزه‌ها را نیزدر تورهای خود گنجانده و با ترددهای درون‌ شهری رونق لازم را به وجود آورند. با توجهِ بیشتر به گردشگری داخلی؛ می‌توان رونق گردشگری را حفظ کرده و البته در این مدت نباید از بازاریابی و معرفی مقاصد گردشگری خود در دیگر استان ها،کشورها و نمایشگاه‌ها غافل ماند. سرمایه‌گذاری در گردشگری داخلی، زودبازده بوده و باعث رونق و شکوفایی اقتصاد استان می گردد. توجه به توسعه صنعت گردشگری با عملکرد ملی و منطقه ای بعنوان یک ظرفیت جدید درراستای توسعه پایدار نقش تعیین کننده ای داشته و از این رو باید با برنامه ریزی اصولی و توسعه زیر ساختها از ظرفیتهای گردشگری تمامی مناطق کشور به ویژه گیلان برای اشتغال، پویایی اقتصادی وغیره استفاده بهینه به عمل آورد.

مجید قنبری نژاد اسفقن سری

دانشجوی دکتری مدیریت

ثبت دیدگاه

قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید تحریریه منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد، منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد، منتشر نخواهد شد.