تاریخ : دوشنبه, ۱۹ آبان , ۱۴۰۴ Monday, 10 November , 2025

بررسی وضعیت سامانه گرمایشی مدارس گیلان در فصل سرما

  • کد خبر : 2622
  • 02 دی 1392 - 23:01

در گوشه ای از آرامستان تازه آباد رشت۶ قبر در کنار هم قرار دارد که قربانیان حادثه مدرسه سوده رشت را به آغوش کشیده، حادثه ای که درسال۷۴ و بر اثر آتش گرفتن بخاری نفتی روی داد .

آتش سوزی بهمن۷۶در مدرسه روستای بیجارسر شفت هم که بر اثروزش باد شدید وآتش گرفتن بخاری نفتی روی داد، قربانی دیگری گرفت. معلم فداکاری که دل به آتش زد ودانش آموزان را یکی یکی ازکلاس بیرون آورد اما خودش در شعله هایی که زبانه می کشید، محبوس شد. اگرچه داستان فداکاری حسن امیدزاده مشق شب دانش آموزان کلاس سوم دبستان شد اما وی پس از تحمل درد و رنج ناشی از سوختگی شدید سر، صورت،گردن و دست در تیر ماه۹۱درسن ۵۸ سالگی درگذشت .

خاطره تلخ حوادثی از این دست که هر ازچندگاهی درمناطق مختلف کشور روی می دهد موجب بروز نگرانی هایی برای اولیاء مدرسه و دانش آموزان است.

مریم حبیبی مادر یکی از دانش آموزان ابتدایی رشت درگفتگو با خبرنگار واحد مرکزی خبر از نگرانی های خود  درباره نصب بخاری گازی در مدرسه ای که فرزندش در آن تحصیل می کند می گوید.

وی گفت : با شروع فصل سرما، بیشترین دغدغه خاطرم وضعیت سامانه گرمایشی مدرسه پسرم است چرا که احتمال گاز گرفتگی، انفجار بخاری وآتش سوزی در مدارسی که بخاری گازی نصب شده بیشتر از مدارسی است که از شوفاژ برای گرم کردن کلاسها استفاده می شود  .

چند نفر از دانش آموزان دوره راهنمایی شهرستان آستانه اشرفیه هم در گفتگو با خبرنگار واحدمرکزی خبر از وضعیت سامانه گرمایشی مدارس خود گلایه داشتند

برخی از این دانش آموزان که در یکی از مدارس روستایی تحصیل می کنند، از اینکه روستای شان از نعمت گاز برخوردار بوده اما در مدرسه هنوز از بخاری نفتی استفاده می شود، گله مند بودند .

تعداد دیگری از دانش آموزان این  شهرستان هم که مدرسه شان مجهز به سامانه گرمایشی استاندارد بود به خبرنگار واحد مرکزی خبراعلام کردند:به علت فرسودگی سامانه گرمایشی بیشتر وقتها در کلاسهای سرد  درس می خوانند .

رییس آموزش و پررورش رضوانشهرهم با اعلام اینکه ۶۲مدرسه از بخاری های نفتی، ۱۲مدرسه از بخاری گازی و۴۹مدرسه در این شهرستان از سامانه گرمایشی استاندارد استفاده می کنندگفت: به علت فرسوده بودن شبکه ها، برای

گرم کردن نیمی از مدارسی که ازسامانه گرمایشی استاندارد استفاده می کنند هم با مشکل مواجهیم.

خبرنگار ما برای پیگیری مطالبات اولیاء مدارس و دانش آموزان گیلان درخصوص سامانه های گرمایشی واحدهای آموزشی به سراغ مدیرکل  نوسازی ، توسعه و تجهیز مدارس گیلان رفت.

عمران حسن زاده با اشاره به اینکه استاندارد سازی سامانه گرمایشی مدارس گیلان  از سال۷۰همزمان باشروع نوسازی، درمدارس جدید الاحداث و ازسال۹۰هم با تجهیز مدارس قدیمی و درحال استفاده آغاز شده گفت:گیلان به لحاظ تجهیز مدارس به سامانه های گرمایشی استاندارد در جایگاه هفتم کشور قرار دارد .

وی بابیان اینکه۳هزارو۴۰۰مدرسه از ۴هزار واحدآموزشی گیلان- معادل بیش از ۸۵درصد مدارس-به سامانه گرمایشی استاندارد مجهزند گفت: برای تجهیز این مدارس به سامانه گرمایشی بیش از ۳۹میلیارد تومان هزینه شده است

اگرچه اداره کل نوسازی،توسعه وتجهیز مدارس گیلان از سال۷۰به فکر استانداردسازی سامانه گرمایشی مراکزآموزشی افتاده اما به گفته مدیرکل نوسازی،توسعه وتجهیز مدارس گیلان ،هنوز۶۰۰مدرسه از قافله استاندارد سازی سامانه گرمایشی جا مانده است. جالب اینکه ۳۸هزار دانش آموزی که در این مدارس تحصیل می کنند یا به علت فرسودگی سامانه گرمایشی ازسرما می لرزند و یا در خطر آتش سوزی قرار دارند.

عمران حسن زاده بابیان اینکه واحد های آموزشی فاقد سامانه گرمایشی استاندارد بیشتر در مناطق کوهستانی، سخت گذر و مناطقی که هنوز گاز رسانی نشده اند قرار دارد گفت: این مدارس ۱۵درصد مدارس استان را شامل می شود.

وی بابیان اینکه سالانه بطورمیانگین حدود۲۰میلیارد تومان از اعتبارات ملی برای تجهیزونوسازی مدارس گیلان اختصاص می یابد گفت : تا پارسال بطورمیانگین ۳درصد از اعتبارات سالانه صرف استانداردسازی سامانه گرمایشی می شد اما ازسال۹۱ردیف اعتباری استانداردسازی سیستم گرمایشی دراعتبارات ملی گنجانده شده که براین اساس، حدود۳میلیارد تومان برای استاندارد سازی سامانه های گرمایشی مدارس، اختصاص می یابد.

مدیرکل نوسازی، توسعه وتجهیز مدارس گیلان با بیان اینکه برای تجهیز هر مدرسه به سامانه گرمایشی بطورمیانگین حدود۲۵میلیون تومان نیازاست گفت: برای استانداردسازی سامانه گرمایشی۶۰۰مدرسه باقی مانده گیلان، حدود
۱۵میلیارد تومان اعتبارنیازداریم .

عمران حسن زاده با بیان اینکه از این تعداد،۲۶۰ مدرسه قابلیت استانداردسازی سامانه گرمایشی را دارند گفت: بناداریم تا پایان امسال استانداردسازی سامانه گرمایشی این ۲۶۰ مدرسه را انجام دهیم .

وی با اعلام اینکه اداره کل نوسازی تجهیز و توسعه مدارس گیلان براساس  در خواست و اولویت بندی گزارشهای آموزش پرورش، اقدام به تجهیز و نوسازی
سامانه گرمایشی مدارس می کند، طولانی شدن ارائه گزارش آموزش وپرورش وکمبود نیروی انسانی متخصص و ماهر را دومشکل اساسی تجهیز مدارس به سامانه گرمایشی اعلام کرد .

مدیرکل نوسازی،توسعه وتجهیز مدارس گیلان مشکل کمبود نیروی انسانی متخصص برای تجهیز سامانه گرمایشی مدارس را مشکلی کشوری دانست وگفت : فقط ۶ بازرس متخصص تاسیسات، برای بازرسی و استاندارد سازی سامانه گرمایشی مدارس در استان وجود دارد که جوابگوی نیازهای این بخش نیست .

عمران حسن زاده با گلایه از طولانی شدن روند ارائه گزارش آموزش و پرورش درخصوص مدارس فاقد سامانه گرمایشی استاندارد گفت: بطورمعمول۴۵روز طول می کشد تا گزارشی از این اداره کل بدست ما برسد که این امر سبب کندی کار می شود

اما درحالی که مدیرکل نوسازی، توسعه وتجهیزمدارس گیلان می گوید حدود ۶۰۰ مدرسه گیلان نیاز به تعویض وتجهیزسامانه گرمایشی دارند، مدیرکل آموزش و پرورش گیلان این رقم را ۸۰۰ مدرسه عنوان می کند.

ایوب نجف زاده می گوید: تا ۲سال پیش و تاقبل ازحذف اعتبار سرانه دانش آموزی ، اداره کل آموزش و پرورش گیلان حدود ۴ میلیارد تومان از اعتبارات سرانه دانش آموزی را در اختیار مدیران مدرسه قرار می داد تا برای تجهیز مدارس از جمله تجهیز سامانه گرمایشی هزینه کنند.

وی با بیان اینکه از شهریور امسال اعتبارات سرانه دانش آموزی پس از ۲سال خاموشی دوباره به منابع مالی ادارات کل آموزش وپرورش افزوده شدگفت: اگرچه ۶۰۰ میلیون تومان سهم گیلان، اول مهر بین مدارس توزیع شد اما این اعتبارات فقط صرف رنگ آمیزی و آماده سازی مدارس در اول سال شده و سهمی از این اعتبار  برای تجهیز سامانه گرمایشی باقی نمانده است .

مدیرکل آموزش و پرورش گیلان با رد ادعای طولانی شدن روند ارائه گزارش از سوی این اداره کل گفت:اوایل اردیبهشت ماه هر سال ستاد پروژه مهر متشکل از  ۵ کمیته، بازرسی و نیازسنجی مدارس را در زمینه های مختلف ازجمله فصل سرما برای سال تحصیلی آینده آغاز می کند و گزارش تابستان همان سال در اختیار اداره کل نوسازی، توسعه وتجهیز مدارس قرار می دهد.

به گفته ایوب نجف زاده علاوه براین، بازرسان آموزش وپرورش براساس گزارشها و تماسهای اولیاء مدرسه ودانش آموزان، بطورمیانگین هرهفته از۷۰ مدرسه بازدید کرده وگزارش خود را به اداره کل آموزش وپرورش ارائه می دهند

وی افزود : مدارسی که براساس این گزارشها نیاز مبرم به وسایل گرمایشی داشته و یا درخطر آتش سوزی قراردارند به صورت موردی از طریق مکاتبه به اداره کل نوسازی ، تجهیز و توسعه مدارس معرفی می شوند.

مدیرکل آموزش و پرورش گیلان خواستارهماهنگی و تعامل بیشتر اداره کل نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس با آموزش پرورش گیلان شد وگفت: از آنجا که
آموزش و پرورش درارتباط مستقیم با مدارس و مشکلات آن است چنانچه اداره کل تجهیز و نوسازی نشست های مشترکی با کارشناسان و بازرسان آموزش و پرورش برگزار کند و از نظرات، پیشنهادات و گزارشهای به روز آنان درتصمیم گیری های خود بهره ببرد، بطور حتم در سرعت دادن به روند استاندارد سازی سامانه های گرمایشی موفق تر خواهد بود .

ا

جبار کوچکی نژاد نماینده مردم رشت و نائب رییس اول کمیسیون آموزش ، تحقیقات و فناوری مجلس شورای اسلامی هم درگفتگوباخبرنگار واحد مرکزی خبر، تجهیز و استاندارد سازی از جمله سامانه گرمایشی مدارس را یکی ازمهم ترین دغدغه های این کمیسیون اعلام کردوگفت:براساس مصوبه مجلس قرار بود شرکت گاز ازمحل افزایش۱۰۰ریالی هزینه گاز،معادل۲۰۰میلیارد تومان برای تجهیز سیستم گرمایشی مدارس اختصاص دهد که متاسفانه این امرمحقق نشد.

وی افزود : برای حل معضل بودجه در نظر گرفته شده و برای بررسی وضعیت سامانه های گرمایشی مدارس درفصل سرما، ۳ هفته پیش نشست مشترکی با مدیرعامل شرکت گاز کشور، رییس دیوان محاسبات ، رییس خزانه کشور ومعاون نظارت راهبردی رییس جمهور برگزار و مقرر شد در فرصت ۱۰ روزه مبلغ ۱۰۰ میلیارد تومان برای تجهیز سامانه های گرمایشی مدارس پرداخت شود.

این نماینده مجلس می گوید:پس از۱۰روز این رقم در اختیار سازمان نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس کشور قرار گرفت تا براساس اولویت بین استانها توزیع شود.

کوتاه سخن اینکه:وقوع حوادث تلخ آتش سوزی درمدارس کشور در سالهای گذشته و صدمات جبران ناپذیر آن که گاه منجر به مرگ دانش آموزان وحتی معلمان شده، لزوم استانداردسازی سامانه های گرمایشی درمدارس را دوچندان می کند. وقوع دو فقره آتش سوزی مدارس، دریک دهه در گیلان اگرچه عزم مسئولان این استان را برای استاندارد سازی سامانه های گرمایشی مدارس بیشتر کرده اما هنوز تا رسیدن به استانداردهای واقعی وتامین ایمنی کامل تجهیزات گرمایشی مدارس فاصله بسیار است.بی شک به سرانجام رسیدن استاندارد سازی سامانه گرمایشی مدارس، همکاری وهماهنگی بیشتر مجریان و پیگیری و نظارت بیش از پیش مسئولان ناظر را می طلبد.

ثبت دیدگاه

قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید تحریریه منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد، منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد، منتشر نخواهد شد.