شهر رشت مرکز استان گیلان، تنها کلانشهر و پرجمعیت ترین شهر شمال کشور است. افزایش جمعیت و گسترش نواحی شهر باران در چند سال گذشته، سبب کندی تردد در معابر و ایجاد راه بندان های طولانی در آن شده است. از طرفی کمربندی این شهر هم که زمانی راه تردد برون شهری را از خیابانهای مرکزی جدا میکرد، درحال حاضر به صورت معابر درون شهری درآمده است.
مسیری که حتی گاهی پرترافیک تر از خیابان های اصلی و مرکز رشت بوده و در بسیاری مواقع بویژه تعطیلات این ترافیک را به مسیرهای ورودی وخروجی این شهر نیز می کشاند.
معضلی که مسئولان استان را از چند سال پیش، به فکرساخت کمربندی جدید برای این کلانشهر انداخت، تاعلاوه برکاهش بار ترافیکی و تصادفات درون شهری و مبادی ورودی رشت، مسافت مسافرانی هم که باید از این شهر عبور کنند، کوتاه تر شود.
راهها یکی از مهم ترین زیرساخت های توسعه به شمار می رود که بهبود ، توسعه و ارتقاء ایمنی آن، باید در اولویت کار مدیران راه و شهرسازی قرار گیرد. بی شک اجرای طرح بزرگ کمربندی رشت هم که یکی از بزرگ ترین طرحهای ملی وزارت راه و شهرسازی است علاوه بر افزایش ایمنی و کاهش تصادفات درون و برون شهری پرجمعیت ترین شهر شمال کشور، به عنوان گذرگاهی جدید، صرفه جویی در وقت و هزینه تردد مسافران شهرها و استانهای همجوار را درپی خواهد داشت.
براساس اعلام اداره کل راه و شهرسازی گیلان اجرای طرح کمربندی رشت بصورت مرحله ای و در قالب ۵ قطعه از سال ۹۰ آغاز شد اما باگذشت ۲ سال، ساخت قطعه اول آن که باید تاسال آینده به زیر بارترافیک می رفت، فقط ۷ درصد پیشرفت دارد.
رییس پلیس راهنمایی و رانندگی گیلان در گفتگو با خبرنگار واحد مرکزی خبر با اشاره به اینکه مسیر ورودی و خروجی رشت از سمت غرب، شرق و شمال گیلان، به ویژه در روزهای تعطیل، از پرترددترین محورهای استان است گفت: نبود کمربندی در شهر رشت سبب شده بسیاری از خودروها از جمله خودروهای سنگین، از داخل شهر رشت عبور کنند که این امرعلاوه بر افزایش حجم ترافیک داخل شهر، در بسیاری مواقع منجر به تصادفات درون شهری وکشته و مجروح شهروندان می شود .
سرهنگ سید تقی امینی افزود: با افتتاح کمربندی بزرگ رشت علاوه بر روان شدن ترافیک مبادی این شهر، بار ترافیکی داخل شهر رشت هم تا ۴۰ درصد کاهش یافته و بالطبع از وقوع تصادفات درون شهری تا حدود زیادی جلوگیری خواهد شد.
اما مدیرساخت و توسعه راههای اداره کل راه وشهرسازی گیلان در گفتگو با خبرنگار ما، کمربندی محورامام زاده هاشم- خمام – آقاسیدشریف رشت را یکی از بزرگترین طرح های ملی حوزه راه اعلام کرد و گفت:این کمربندی ۶خطه به طول ۹۷کیلومتر، مسافت مسافرانی را که قصد عزیمت به تهران، شرق وغرب گیلان دارند بطورمیانگین ۴۵ دقیقه کوتاه تر کرده و سبب ارتقاء ایمنی، کاهش ترافیک و مصرف سوخت خواهد شد.
محمد رضا نازک کار پرترافیک بودن محور رشت به شرق گیلان را مهم ترین اولویت ساخت قطعه اول حد فاصل امامزاده هاشم تا سد سنگر اعلام کرد.
وی کمبود اعتبار را هم مهم ترین دلیل کندی روند ساخت کمربندی رشت می داند و می گوید: هزینه ساخت و آزاد سازی زمینهای مسیر قطعه اول این کمربندی ۶۵میلیارد تومان برآورد شده که تاکنون فقط ۸ میلیارد و۱۰۰ میلیون تومان آن تخصیص یافته است.
مدیرساخت وتوسعه راههای اداره کل راه و شهرسازی گیلان افزود: دراین مدت با صرف این اعتبار فقط توانستیم ۵ کیلومتر از زمینهای ۱۹ کیلومتر قطعه اول کمربندی رشت را آزد سازی و خاکبرداری کرده و کانالهایی برای هدایت آبهای کشاورزی دراین محدوده احداث کنیم.

محمد رضا نازک کار می گوید: با این روند بودجه دهی ساخت کمربندی رشت ۱۸ سال دیگر طول خواهد کشید. اگرچه شتاب گرفتن روند اجرای این طرح منوط به تخصیص به موقع و کافی اعتبارات سنواتی ملی است اما برای سرعت گرفتن پروژه های ملی راههای دیگری ازجمله تامین اعتبار از طریق تهاتر اموال دولتی، فروش اوراق مشارکت، ونیز استفاده از منابع مالی محل فایناس، وجود دارد.
مدیرساخت و توسعه راه های اداره کل راه و شهرسازی گیلان با اشاره به اینکه هرگونه اقدام و دستورالعملی در این باره باید ازسوی وزارت راه و شهرسازی به این اداره کل ابلاغ شود گفت: در۲ سال اخیر بارها طی مکاتباتی این راهکارها را به وزارت راه وشهرسازی پیشنهاد کرده ایم اما تا کنونی پاسخی دریافت نکرده ایم نازک کار با اشاره به اینکه به علت بزرگی، هزینه سنگین و استفاده از اصول ساخت آزاد راه درمطالعات و طراحی کمربندی رشت، از آغاز به فکر جذب سرمایه گذار بخش خصوصی بودیم گفت : طرح کمربندی رشت برای استفاده از ظرفیت سرمایه گذاری خارجی، به دفتر خدمات سرمایه گذاری استان معرفی شده اما تاکنون سرمایه گذاری برای مشارکت در اجرای آن اعلام آمادگی نکرده است.
وی با اشاره به تلاش نمایندگان رشت درمجلس شورای اسلامی برای جذب اعتبارات بیشتر برای این طرح افزود: امیدواریم با رایزنی نمایندگان مجلس، اعتبارات ویژه ای در بودجه امسال برای این طرح درنظر گرفته شده و اعتبارات سنواتی آن نیز از این پس به موقع تخصیص یابد تا در آینده نزدیک کمربندی جدید رشت به زیر بار ترافیک برود .
اما جبار کوچکی نژاد نماینده مردم رشت و نائب رییس اول کمیسیون آموزش، تحقیقات و فناوری مجلس شورای اسلامی هم در گفتگو باخبرنگار واحد مرکزی خبر، نبود کمربندی در مرکز گیلان را یکی از دغدغه های مهم نمایندگان رشت عنوان کرد و با گلایه از روند کند اجرای آن گفت: باگذشت۲سال از آغاز ساخت کمربندی رشت، این طرح به علت کمبود اعتبارات فقط ۷ درصد پیشرفت دارد .
این نماینده مجلس که عضو کمیسیون تلفیق بودجه سال ۹۳ است با بیان اینکه بارها نسبت به تخصیص به موقع اعتبارات سالانه طرح های بزرگ عمرانی از جمله این طرح، به مسئولان وزرات راه و شهرسازی تذکر داده ایم گفت: به تازگی پیشنهادی مبنی بر استفاده از اعتبارات منابع بانکی، فروش اوراق مشارکت و محل فایناس برای سرعت گرفتن کمربندی رشت، به کمیسیون عمران مجلس ارائه کرده ایم.
جبارکوچکی نژاد بابیان اینکه بزودی این پیشنهاد به کمیسیون تلفیق فرستاده خواهد شد گفت: تمام توان مان را برای تصویب این پیشنهاد و نیز اختصاص اعتبارات بیشتر برای اجرای این طرح در کمیسیون تلفیق، به کار خواهیم گرفت.

وی افزود :علاوه بر این از وزیر راه و شهرسازی نیز در خصوص کندی روند ساخت کمربندی رشت سوال خواهد شد.


