تاریخ : سه شنبه, ۲۰ آبان , ۱۴۰۴ Tuesday, 11 November , 2025

اما و اگرهای ایمنی و سلامت نارنجی پوشان شهرباران

  • کد خبر : 3184
  • 15 بهمن 1392 - 7:46

از ۲۹ آذر تا ۵ دی- در مدت یک هفته- ۳ فقره تصادف در شهر رشت روی داد که براثر آن ۲ رفتگر هنگام کار در خیابان کشته و یک نفردیگر نیز از ناحیه لگن، پا و ستون فقرات دچار آسیب دیدگی شد.

پلیس راهنمایی و رانندگی گیلان، علت این حوادث را رعایت نکردن استانداردهای ایمنی کار از جمله استفاده از نیروی انسانی به جای ماشین آلات درمناطق پرخطر همچون تقاطع ها و بلوارها اعلام کرد.

 این  درحالی است که براساس اعلام شورای اسلامی شهر رشت ۷ دستگاه ماشین رُفت و روب در شهرداری این شهر، بدون استفاده  رها شده  و درحال مستهلک شدن است.

 رئیس کار گروه  حمایت از اقشار آسیب پذیر شورای اسلامی کلانشهر رشت در گفتگو با خبرنگار واحد مرکزی خبربا اشاره به نقش رفتگران در ارتقای سلامت شهرها گفت: اگر چه این قشر زحمتکش برای بهداشت و پاکیزگی فضاهای شهری بسیار زحمت می کشند، اما خودشان به علت نداشتن آگاهی، امکانات و تجهیزات استاندارد درمعرض آسیب هایی قرار دارند که سلامت آنها را به خطر انداخته و درمواقعی سبب نقص عضو و یا از دست دادن جان آنها می شود.

 فاطمه شیرزاد وضعیت شاخص‌ های ایمنی و سلامت رفتگران رشت را بسیار نامناسب ارزیابی کرد و گفت:براساس استانداردها باید برای تامین ایمنی و سلامت رفتگران، لباس کار، چکمه، دستکش،ماسک، گاری و ماشین آلات حمل و رُفت و روب استاندارد، در اختیار آنان قرار گیرد که این امر در رشت محقق  نمی شود.

 وی به برون سپاری و واگذاری خدمات شهری شهرداری رشت، به شرکت های خصوصی از۴  سال پیش و در راستای اجرای اصل ۴۴ قانون اساسی اشاره کرد و گفت: متاسفانه ۴ پیمانکاری که  امور مربوط به رفتگران رشت را در دست گرفته اند، امکانات و تجهیزات استاندارد اولیه کار را در اختیار رفتگران قرار نمی دهند که این امر احتمال انتقال بیماری ‌های مُسری و همچنین خطر ابتلا به آسم، حملات قلبی و بیماری ‌های ریوی را در آنان دوچندان می کند.

 فاطمه شیرزاد افزود: البته در مواقعی هم که امکانات مناسبی در اختیار تعداد کمی از رفتگران قرار می گیرد، آنان  به بهانه دست و پاگیر بودن از این  تجهیزات استفاده نمی کنند.

این عضو کمیسیون فرهنگی شورای اسلامی شهر رشت، آموزش رفتگران را در بالابردن سطح آگاهی و ارتقا امنیت شغلی آنان بسیارموثر دانست و بر برگزاری دوره های آموزشی توسط مسئولان شهرداری و پیمانکاران تاکید کرد.

 وی از پاکسازی تقاطع ها  و  وسط بلوارها توسط رفتگران و نیز مجهز نبودن  آنان به لباس شب نما گلایه کرده و می گوید: متاسفانه این امر سبب وقوع۴ فقره تصادف از ابتدای پاییزتاکنون شده که براثر آن،۲ رفتگر دچار آسیب دیدگی شدید و ۲ نفر دیگر نیز جان خود را از دست داده اند.

 رئیس کارگروه  حمایت از اقشار آسیب پذیر شورای اسلامی  رشت می گوید: به تازگی درمکاتبه ای از شهرداری رشت به عنوان دستگاه ناظر، علت استفاده نکردن پیمانکاران از دستگاههای رفت و روب وعدم واگذاری ۷ دستگاه رفت وروب موجود به بخش خصوصی را جویا شده و منتظر پاسخ شهرداری در این باره هستیم.

فاطمه شیرزاد بابیان اینکه درمکاتبه دیگری از پلیس راهور خواسته ایم یک کارشناس برای بررسی امکانات و ماشین آلات پیمانکاران خدمات شهری، به شورای اسلامی معرفی کند تا نواقص حوزه ایمنی کاراین شرکت ها شناسایی و برطرف شود. خبرنگار ما درادامه به سراغ معاون فنی و اجرایی سازمان مدیریت پسماند شهرداری رشت رفت.

سجاد حسینی می گوید: قراردادهای شهرداری با ۴ پیمانکار۳ ساله منعقد شده که درصورت پایین بودن کیفیت خدمات، این شرکت ها ابتدا جریمه و درصورت تکرار تخلفات، قرارداد آنان فسخ خواهد شد.

 وی بابیان اینکه سالانه بطورمیانگین ۱۴میلیارد تومان اعتبار برای رفت و روب رشت به بصورت ماهانه در اختیار ۴ پیمانکار خدمات شهری قرار می گیرد گفت: هر ماه بطور میانگین۱۰تا ۲۴میلیون تومان از مبلغ صورت وضعیت (اعتبارات پرداختی شهرداری) هرکدام از شرکت های پیمانکار، بابت تخلفات و پایین بودن کیفیت عملکردشان کسر می شود .

معاون فنی و اجرایی سازمان مدیریت پسماند شهرداری رشت بابیان اینکه پیمانکاران موظفند از افراد آموزش دیده برای خدمات شهری استفاده کنند افزود: اگرچه آموزش رفتگران جزو تعهدات پیمانکاران بخش خصوصی است اما شهرداری رشت باهمکاری پلیس راهور ازهمین هفته، یک دوره آموزشی ۷روزه برای ارتقا سلامت و امنیت رفتگران برگزار خواهد کرد.

سجادحسینی با اشاره به اینکه ۱۷بازرس شهرداری هر روز از ساعت ۴ صبح تا پاسی از شب بر خدمات شهری این شرکتها و نیز استانداردهای ایمنی و سلامت کار رفتگران نظارت می کنند، گفت: این شرکت ها هر۶ ماه یک بار ابزار و امکاناتی چون دستکش، چکمه ،ماسک و کلاه ایمنی مناسب و استاندارد بین رفتگران توزیع می کنند که متاسفانه با وجود آموزش های بسیار در این خصوص، بازهم بسیاری از آنان به بهانه دست و پا گیر بودن از این ابزاراستفاده نمی کنند.

وی افزود : در ۲هفته اخیر با نظارت شهرداری رشت، علاوه بر توزیع نوارهای چسبان شب نما، برای نخستین بار در کشور، جلیقه های ویژه شب نما نیز بین همه رفتگران رشت توزیع شده است.

این مقام مسئول شهرداری رشت درپاسخ به این سوال خبرنگار ما که چرا با وجود ۷ دستگاه رفت و روب در شهرداری، نظافت خطرناک ترین مکانها به  ویژه پل ها، بلوارها و تقاطع های غیرهمسطح، بر عهده رفتگرهاست گفت: تامین تجهیزات و ماشین آلات رفت و روب بر اساس قرارداد، برعهده شرکت های پیمانکار بوده و شهرداری در این زمینه وظیفه ای ندارد.

سجاد حسینی می گوید: این دستگاه ها قبل از واسپاری و زمانی که شهرداری متصدی خدمات شهری درحوزه جمع آوری وحمل زباله هابود،خریداری شده است. وی با بیان اینکه هنگام خرید این ماشین های رفت و روب به مدل و ساخت آن توجهی نشده گفت: از آنجا که این دستگاهها ساخت کشور انگلستان بوده و طراحی آن متناسب با ساختار راه سازی کشور نیست، درآن زمان از آنها استفاده نشد و بالطبع هم اکنون هم کاربردی برای پیمانکاران نخواهد داشت.

اما برخلاف معاون فنی و اجرایی سازمان مدیریت پسماند شهرداری رشت رییس شورای اسلامی این شهر معتقد است ماشین های رفت و روب شهرداری درگذشته برای پاکسازی خیابانها استفاده می شد و هم اکنون هم قابل استفاده است.

دکتر رضا جمشیدی چناری که دقایقی پیش از گفتگو باخبرنگار واحد مرکزی خبر از دستگاههای رفت و روب موجود در شهرداری بازدید کرد، با بیان اینکه آثار استهلاک واستفاده ازاین ماشین ها در بخشهایی از آن دیده می شود گفت: این تجهیزات درسالهای پیش از واگذاری امور خدمات شهری به بخش خصوصی، برای پاکیزگی خیابانها و بلوارها استفاده می شدو شهرداری برای اینکه زیر بار واگذاری و یا اجاره دادن این دستگاهها به بخش خصوصی نرود، مسئله طراحی و مدل آن را مطرح می کند.

وی با تایید انگلیسی بودن طراحی این ماشینهامی گوید:ماشین های رفت و روب مجهز به ۲ جارو در سمت چپ و راست و ۲ بازو است که قابلیت چرخش تا شعاع ۲ متری را دارد. رییس شورای اسلامی شهر رشت با بیان اینکه فرمان این ماشین آلات به علت تسلط و  دید بهتر راننده درهنگام تمیزکردن جدول، در سمت راست قرار گرفته است افزود: از طرفی راننده می تواند برای تمیز کردن وسط بلوار هم در لاین سرعت قرار گرفته و با پشتیبانی وانت مجهز به چراغ گردان، با استفاده از جاروی سمت چپ، کار رفت و روب را انجام دهد.

 دکتر رضا جمشیدی چناری با اشاره به اینکه درمکاتباتی، شهرداری رشت را ملزم به پیگیری برای تجهیز پیمانکاران به ماشین های رفت و روب و نیز تعیین تکلیف ماشین های رفت و روب موجود کرده ایم گفت :چنانچه ترتیب اثر داده نشود، از اهرم های  قانونی از جمله تذکر و سوال از شهردار استفاده خواهیم کرد.

 وی با بیان اینکه هزینه های نگهداری وتعمیر این ماشین ها بسیار بالاست گفت: یکی از راهکارهای حل این مشکل، گرفتن تضمین برای نگهداری و اجاره این دستگاهها به پیمانکاران، و در عوض کاهش صورت وضعیت ماهانه (اعتبارات پرداختی شهرداری) به ازای اجاره بهاست.

 اما مدیرعامل شرکت نورتابان نوین که امور خدمات شهری منطقه ۴ رشت را از ۴ سال پیش به دست گرفته و یکی از رفتگران تحت پوشش شرکتش حدود۳هفته پیش قربانی فراهم نشدن تجهیزات ایمنی کار است می گوید:هفته گذشته، بیش از ۴ میلیون تومان برای توزیع جلیقه شب نما بین۲۰۰ رفتگر شرکتش هزینه کرده است.

 عقیل علیزاده بابیان اینکه هر ۶ ماه تجهیزات و ابزار رفت و روب استاندارد در اختیار رفتگران قرار می دهم گفت: اگرچه چندین بار برای دریافت ماشین رفت و روب از مسئولان شهرداری مراجعه کرده ام اما استفاده از این ماشین ها برای رفتگران و پیمانکاران به صرفه نیست چرا که در مقابل خرید و استفاده این دستگاه ها، باید۱۰ نیرو را کاهش دهیم این درحالی است که درصورت خراب شدن یک قطعه کوچک، تعمیر آن ۲۰ میلیون تومان هزینه درپی خواهد داشت.

 وی با بیان اینکه رفتگران قبل از جذب و شروع به کار، دورهای آموزشی ویژه را می گذرانند گفت: بیش از ۶ سر کارگر روزانه ۲۰ دقیقه اصول بهداشتی و ایمنی جمع آوری و حمل زباله را به رفتگران آموزش می دهند.

 اما درحالی که مدیران شهرداری و پیمانکاران از تجهیز همه رفتگران به جلیقه ها و گاری های شب نما در ۲ هفته اخیر خبرمی دهند، بررسی ها وگفتگو با تعدادی از رفتگران نشان می دهد، هنوز بسیاری از آنان از نوارهای چسبان -که با هر بارشستشو بی رنگ می شود-به عنوان شب نما بر روی لباس خود استفاده کرده و دور گاری های حمل زباله نیز برچسب های نواری قرار دارد که اغلب کنده شده است.

برخی از رفتگران هم از ابزار غیراستاندارد کار گلایه داشتند و از مسئولان خواستار به کارگیری ماشین های رفت و روب درخیابانها و حاشیه بلوارها شدند.

به نظرمی رسد آنگونه که باید بر امور خدمات شهری حوزه حمل و جمع آوری زباله در کلانشهر رشت، نظارت نمی شود. اگرچه برای تامین امنیت و سلامت نارنجی پوشان شهر باران کارهایی صورت گرفته اما این اقدام ها کافی نبوده و بی شک برای جلوگیری از تکرار حوادث تلخ گذشته، مدیران مسئول باید وارد میدان شده و درصدد حل قطعی مشکلات این بخش برآیند چرا که سلامت هر شهروند در گرو داشتن شهری پاکیزه و این امر نیز مستلزم استانداردسازی امکانات و تجهیزات کار سفیران پاکیزگی شهرهاست.

ثبت دیدگاه

قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید تحریریه منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد، منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد، منتشر نخواهد شد.